Molnlösningar

Innehållsleverans, content delivery network (CDN), handlar om att på ett smart sätt se till att information kopieras på Internet så att alla användare får en säker och snabb leverans.

Ett företag som är stora inom detta område är Akamai som idag hanterar någonstans mellan 15% och 20% av all trafik på Internet. Slutleveransen till användarna sker via CDN-företagets många servrar som kopierar informationen mellan varandra, även med de senaste uppdateringarna. Den som besöker en sajt som hanteras av denna teknik märker inget annat än att sidorna laddas snabbt och att man aldrig råkar ut för att en webbserver "kraschar".

Molntjänster tar över efter DVD-skivor

Förutom att grafiska företag kan jobba med att erbjuda de här typerna av lösningar påverkas leveransen av de digitala originalen för grafisk produktion, oavsett om man själv aktivt hjälper till med det eller inte. På senare år har molntjänster som Dropbox, OneDrive, iCloud och Google Drive vuxit med antal användare och erbjudande av lagringsutrymme. Hos fototjänsten Flickr får man 1 TB utrymme gratis och med automatisk uppladdning av alla bilder man tar klarar man sig rätt länge utan att behöva rensa bort någonting. Det är enkelt att dela med sig av enstaka bilder även om man har resten skyddat för sig själv eller för sitt eget företag. Gigantiska filer laddas ner hos den som ska producera och mailbilagor, FTP, DVD-skivor etc behövs inte längre. Hela hårddiskar kan sättas upp för schemalagd kopiering till molntjänster och naturligtvis finns risken att någon tar sig in på kontot eller att hela tjänsten hackas, men smidigheten i det här sättet att jobba kan inte förnekas.

Molnlösningar för distribution

De flesta mjukvaruleverantörerna använder nu också olika molnlösningar för distribution av sina produkter. Antingen med webbklienter inom det som kallas Software as a service (SaaS) eller för nedladdning. App Store och Google Play är exempel på det, liksom Microsofts Office 365. Adobe Creative Cloud omfattar nu mjukvarorna för bild, video, ljud och design (Photoshop, InDesign, Illustrator osv). En fullständig prenumeration kostar runt 500 kronor/månad. Mjukvarorna laddas ner och en gång per månad kontrolleras betalning för att de ska fortsätta fungera. Dessutom finns Adobe Marketing Cloud med verktyg för bland annat analys, kampanjer i sociala plattformar, medieval och innehållshantering.Det blir mindre krångel än att hålla på med mjukvaror som ligger på skivor eller lokala servrar och ska hållas uppdaterade

Molnbaserad färghantering

Något som kan hjälpa den grafiska branschen med ytterligare kvalitetsförbättringar är molnbaserad färghantering. En databas med färginformation för givna produktionsförutsättningar görs tillgänglig för operatörer och arbetsflödets enheter. Standardformatet för färgdata CxF (Color eXchange Format) används för import och export. En hög grad av automation för färgflödet kan uppnås och avvikelsen mellan original och slutprodukt blir så liten som möjligt. Rapporter kan tas fram i form av styrkort med KPIer som exempelvis visuellt intryck, register och Delta E i olika toner. Poängsystem kan definieras för att slutprodukterna enkelt ska kunna klassificeras som godkända eller inte. Lösningar av det här slaget finns från många av leverantörerna inom färghantering; Chromix, GMG, Pantone, Matchmycolor och Schawk. En bra artikel om några av dessa är skriven av Paul Lindström och finns i Spindrift vol 10 nr 9, även publicerad i danska Aftryk (juni 2013).