QR-koder

QR-koder (Quick Response) dök upp för några år sedan och de utvecklas fortfarande. De kan användas överallt, där avsändaren vill att mottagaren ska agera. Det är ett enklare sätt att hitta till rätt plats på nätet utan att behöva skriva in en lång webbadress.

Med en QR-app är det enkelt att läsa av koden med kameran och du länkas direkt till rätt ställe. En QR-kod är en tvådimensionell streckkod som utvecklades av det japanska företaget Denso, en underleverantör till Toyota, 1994. Koden är en vidareutveckling av EAN-koden och är mycket vanlig i Japan där de även används på gravstenar. De används mer och mer på allt från tidningar till utomhusreklam, visitkort, filmaffischer osv. Den stora skillnaden mot traditionella streckkoder är att informationen ligger på Internet och innehållet på den plats länken går till kan uppdateras.

Tryckt länk till digital resurs

Många tycker att QR-koden är ganska ful och det har därför utvecklats flera olika alternativ, alla med samma grundtanke – att vara en länk till en digital resurs. Nästa steg är bildigenkänning, Augmented reality (läs mer om AR), där QR-koden ersätts av en vanlig bild (QR-koden är också en bild). Det kan vara en annons i sin helhet eller en produktbild i en tidning. Samma sak gäller dock här, det krävs en speciell app för att läsa av bilden som sedan skickar dig vidare till rätt plats på nätet.

Kooaba Shortcut, Layar och Clickable paper är alla exempel på tjänster som länkar en vanlig bild till en digital resurs. Den största skillnaden mellan dessa och vanliga QR-koder är att det inte finns någon standard. En QR-kod kan läsas av många olika appar, men tjänsterna för bildigenkänning är unika och kräver än så länge att den specifika appen används.

Framtida område för grafisk bransch

QR-koder tas ofta upp som ett framtida område för grafisk bransch. "De gör trycksaker interaktiva" säger John Reynolds som grundat konsultfirman Scan and Go vilka jobbar mycket med QR-koder. Koderna är dessutom gratis och kan skrivas ut med all möjlig tryckteknik och på de flesta underlag

Undersökning visar att förpackningar är ett vanligt område

2012 gjordes en undersökning som visar att förpackningar är ett vanligt använt område för QR-koder. Andelen är 38%, vilket är något lägre än dags- och månadstidningar. Mobil teknik används mer och mer i samband med shopping och kunder vänjer sig vid att leta efter utökad produktinfo, rabatter och liknande.

Oftast när man pratar om QR-koder handlar det om direktreklam, visitkort och marknadsföringsmaterial. Men ökningen på förpackningar är tydlig. Undersökningen omfattar fler än 100 representanter från marknadsavdelningar på små och stora företag. De tre största användningsområdena är tidningar, direktreklam och förpackningar. 33 miljoner kunder i USA rapporteras använda sina mobiler i samband med inköp. 7%, eller 2,3 miljoner, av dessa gör faktiska köp medan övriga letar produktinformation och jämför priser.

QR-koder är enkla att skapa och använda men många som provat på att marknadsföra sig med dem har inte förstått att man måste leverera något av värde till slutanvändaren. Det är trots allt en tröskel för varje användare att ta sig över; man måste ladda ner en QR-app, hitta en QR-kod och scanna den. Att bara slippa skriva en URL till ett företags välkomstsida gör det inte mödan lönt, men hittar man ett system där alla produkter i en butik har olika koder som länkar till olika sidor med produktinfo, video etc finns mycket tid att spara. Olika former av rabatter genom QR-användning är också något som ökar användningen. Fler och fler konsumenter inser nyttan med

QR-koder, även om utvecklingen har gått långsamt i Europa jämfört med USA och Japan. På sistone har en stor ökning av användandet skett i Kina och med fler aktörer därifrån verksamma hos oss och multinationella företags intressen att hitta fungerande lösningar kan vi vänta oss en fortsatt ökning.

Många bra idéer om hur QR-koder kan användas på ett smart sätt finns samlade av Gerry Moran.