Om grafisk industri

Foto: Niclas Hammarström

Grafisk produktion kan ses som det sista hantverksyrket som industrialiserades. Datorernas intågande på 80-talet möjliggjorde nya tekniker och idag består den grafiska värdekedjan av så mycket mer än bara fysiska produkter.

Grafisk produktion kan ses som det sista hantverksyrket som industrialiserades. Omställningen till den moderna produktion vi ser idag började i mitten av åttiotalet med datorernas intåg som möjliggjorde bl.a. desktop publishing. Branschen var en av de första att påverkas av digitaliseringen, en utveckling som alltjämt fortgår. Som en följd av effektiviseringar har antalet tryckerier och anställda minskat i antal, samtidigt som produktionsvolymer varit på en konstant nivå de senaste åren. Företagen utvecklar hela tiden nya arbetssätt, nya produkter och tjänster.

Den grafiska produktionstekniken är idag vitt spridd och finns i företag så som offsettryckerier, förpackningstryckerier och etikettryckerier.

De positiva effekterna av teknikutvecklingen, så som personalisering, digital parallellproduktion och teknisk kvalitetshöjning gör att trycksaker fortsatt är relevanta och ett utmärkt val i marknadskommunikationen. Vi får alltfler nischade trycksaker och en mer utbredd användning av digitala pressar som ger möjlighet att producera trycksaker som fungerar ihop med digitala plattformar. I dag jobbar många företag framgångsrikt med djupare kundsamarbeten. Man samarbetar kring hela kampanjer, inklusive crossmedia. Förpackningar är ett område som utvecklas med större volymer, nya material och produktionsmetoder. Ett annat utvecklingsområde är storformat med skyltproduktion, där ett teknikskifte från screen till inkjet pågår. Stortavlor på papper har fortfarande fördelar så som låg kostnad, de syns bättre i solljus och kräver inte el eller nätverk.

Den grafiska värdekedjan består idag av så mycket mer än bara fysiska produkter. Något som är genomgående är att internet är den gemensamma produktionsplattformen. Den teknik som mest förändrade tryckeribranschen i mitten av 1990-talet var den elektroniska leveransen av filer. Tidigare ägde tryckeriet i realiteten jobbet men idag skapar och äger kunden själva jobbet och kan skicka det till vilket tryckeri som helst. Möjligheten att skicka filer elektroniskt och samarbeta online för ändringar och godkännande har gjort tryckeriets fysiska placering mindre viktig. Däremot är leveranstiden fortfarande känslig vilket gynnar lokal produktion.

Teknikförändringar har stöpt om de grafiska företagen i grunden. Arbetssätt, flöden, processer, yrken och kompetensbehov förnyas. Företagen diversifierar sig och tar sig in på andra områden i värdekedjan så som exempelvis kundklubbar och reklamkampanjer. Den grafiska industrin omstruktureras för att möta den nya konkurrensen och nya kundbehov. Många företag omformulerar sina affärsidéer och erbjudanden.