Vett och (rätt) etikett med ny specifikation

Empack/Packaging innovations

Foto: Heléne Grynfarb

Den 4-5 oktober arrangeras Empack och Packaging Innovations i Kistamässan. Två dagar som lockar bl.a. varumärkesdesigners, förpackningsansvariga, varumärkesägare och inköpsansvariga. Grafiska Företagen finns på plats med ett seminarium om den nya ettikett specifikationen.

Mässan fokuserar 100% på den senaste utvecklingen inom varumärkesstrategier och hur man skapar framgångsrika förpackningar. På mötesplatsen hittar besökarna nya trender, teknik med innovativa och smarta material och design. Det är framförallt varumärkesdesigners, förpackningsansvariga, varumärkesägare och inköpsansvariga som besöker mässan.

Standarder och specifikationer effektiviserar arbetsflöden och hjälper företagen att öka lönsamheten. Innan sommaren 2016 fanns det ingen teknisk definition för vad som är en etikett. Många beställare känner inte till vilken information leverantörerna behöver för att kunna leverera etiketter i rätt material för tänkt användning. Det kan till exempel vara olika typer av etikettmaterial, lim-, kyl- och värmefaktorer som spelar in i valet av etikett för en given tillämpning. För att minska kostnader i produktionen och risken för felbeställningar och reklamationer togs det fram en ny teknisk specifikation, för beställning och produktion av självhäftande etiketter.

Hör representanter från både kund- och leverantörsidan berätta om fördelarna med specifikationen och varför det är viktigt att hålla sig uppdaterad om nya standarder och specifikationer. Ni får även tips om hur ni kan göra för att börja använda specifikationen redan idag!

Pandeldeltagare:

Mikael Hjalmarsson, SME – Traceability & marking, Ericsson
Emma Lindahl, projektledare för förpackningsstandardiseringen på SIS, Swedish Standards Institute
Representant från Etikettgruppen
Moderator: Martin Elofsson, projektledare på Grafiska Företagen

Var?

Empackmässan som anordnas i Kistamässan utanför Stockholm. Seminariet hålls på Lable&Print scenen.