Nya tryckprofiler ger rätt färg världen över

Publicerad i Print & Packaging nr. 4 2015

Foto: Heléne Grynfarb

Nya dagspressprofiler har lanserats. Med förbättrad färgåtergivning och internationell enhetlighet som några av nyheterna förenklar de arbetet för annonsörer och stärker dagstidningarna som annonskanal.

Det är Grafiska Företagen tillsammans med svenska tidningstryckerier och den internationella tidningsorganisationen WAN-IFRA som står bakom de nya tryckprofilerna för dagspress. Profilerna, som lanserades i oktober, för med sig fördelar som en mer korrekt färgåtergivning och är enhetlig med internationella standarder. Nu kan annonsörer skicka samma material till Daily Telegraph som till Dagens Nyheter och vara säkra på att få samma resultat.

– Oavsett var och av vilken tidning en annons reproduceras och trycks kommer resultatet alltid att vara av hög kvalitet och se väldigt lika ut. Dessutom kommer reklambyråer att kunna använda den nya profilen för att förhandsgranska det tryckta resultatet hos dem. Det gör arbetet med tryckt reklam enklare och mer rättframt, säger Manfred Werfel, vd för global events vid WAN-IFRA. 

Stora tekniska framsteg

För blotta ögat ses förbättringar framför allt i hudtoner och mättade färger. Profilerna ger en mer korrekt gråbalans och minskar även risken för rosettmönster. De ger även renare nyanser och bättre täckning i tunna partier. Bakom kulisserna reducerar de den maximala totala färgmängden vilket spar såväl torktid som färg för tryckerierna. Magnus Brolin, Altamont Media, har varit teknisk konsult under arbetet. Han var även med och tog fram dagspressens profiler 2003 och behöver därför inte trampa någon på tårna när han säger att de nya profilerna är mycket bättre än de föregående.

– Vi har tagit stora steg framåt rent tekniskt och jag är väldigt nöjd med vad vi har levererat. Det är roligt att vi i Sverige som är en liten aktör i förhållande till den globala industrin kan visa att vi har kunskapen, teknikerna och tänket för att kunna bidra även i de stora sammanhangen, säger han.

Visar att dagspressen är att räkna med

Utöver det tekniska arbetet med att ta fram profilerna, med Magnus Brolin och Martin Elofsson vid Grafiska Företagen i förarsätet, har arbetet i Sverige handlat om att säkerställa kvaliteten genom flertalet provtryckningar hos svenska tryckerier. Provtryckningar har även varit en del av samarbetet med WAN-IFRA, vilket också har lett till att profilerna snabbt accepterats internationellt.

– Arbetet med svenska Grafiska Företagen i projektet har varit mycket positivt. Deras erfarna experter har förstått kraven i den nya profilen mycket bra och vi har kunnat agera tillsammans mycket snabbt, berättar Manfred Werfel om samarbetet.

– Profilerna är ett sätt att visa att dagspressen fortfarande är en partner att räkna med. Att vi fortfarande utvecklas och gör nya saker för att förenkla och förbättra för industrin och dess kunder, säger Magnus Brolin.

De nya profilerna ersätter dagspressens från 2003 och finns att ladda ned på dagspress.se/teknik tillsammans med nya inställningsfiler, uppdaterade pdf:er och annat innehåll.

TEXT: Peter Johansson