”Ska det fortsätta såhär tvingas vi lägga ned”

Foto: Sören Håkanlind

Star-Tryck är ett av flera företag i den grafiska branschen som upplevt konsekvenserna av de ojämna konkurrensförutsättningarna mellan privata företag och statligt ägda Postnord.

Star-Tryck i Varberg har anor från så långt tillbaka som 1842. Idag har företaget sex anställda och en omsättning på omkring sex miljoner kronor. Likt många andra mindre tryckerier är deras
verksamhet beroende av en återkommande kundkrets. Något som allt fler företag anser blivit svårare att upprätthålla sedan Postnord förvärvade Strålfors år 2006 och därmed började konkurrera i den grafiska branschen.

– Allt vi trycker behöver distribueras. Kan det inte skickas, finns det inte så stor anledning att trycka det heller.

Fram tills nyligen har det inte varit några konstigheter, berättar Arne Bengtsson, vd på Star-Tryck.
En av Star-Trycks återkommande uppdrag är att trycka en medlemstidning för distribution i Västsverige. Tidningen har gått ut via Västsvensk Tidningsdistribution, VTD. Men
inför det senaste numret fick tryckeriets kund höra att VTD från och med i år fixerat sitt affärsfokus på pressupplagor.

– Vår kund hade använt Postnord tidigare men bytt efter att de blivit för dyra. Men när de frågade om jag kände till någon annan så jag rekommenderade dem att höra med Postnord igen. Kanske de hade blivit billigare, berättar Arne Bengtsson.

Ett par veckor senare ringde kunden upp igen och berättade att han inte längre kunde lägga produktionen på Star-Tryck. Postnord ville enligt kunden inte dela ut tidningen om de inte också fick trycka den på Strålfors. Då Postnord var ensamma om att dela ut i de områden kunden önskade, fanns inget annat alternativ för kunden än att ta Postnords erbjudande.

– Vi förlorade en sedan länge trogen kund. Och det trots att kunden själv sade att de helst hade velat fortsätta trycka tidningen hos oss. 

Huruvida Postnord faktiskt vägrade distribuera eller bara offererade ett pris kunden inte hade råd att tacka nej till, låter Arne Bengtsson vara osagt. Oavsett är resultatet detsamma och ett exempel på hur Postnords marknadsposition riskerar slå ut enskilda privata aktörer.

– Kunden tyckte det var jättetråkigt att byta tryckeri efter så många år. Men de hade inget val. Om inte Posten fick uppdraget så fanns det ingen som kunde dela ut den och då skulle det inte bli någon tidning över huvud taget, säger han.

Arne Bengtsson anser att Postnord borde fokusera på deras huvuduppdrag, den samhällsomfattande posttjänsten.

– Det kan ju inte vara meningen att statliga bolag ska konkurrera ut små privata företag i en bransch som inte ens är en del av deras uppdrag. Ska en statlig postdistributör verkligen driva tryckeri också, menar han och fortsätter:

– Vi har ju fler kunder som vänder sig till Postnord för distribution. Ska de fortsätta ta våra kunder så kommer vi att tvingas till uppsägningar. I värsta fall blir vi tvungna att lägga ned hela verksamheten.