Vässa varumärket– locka arbetskraften

Foto: Kristofer Hedlund

Att marknadsföra sig som arbetsgivare har alltid varit en framgångsfaktor för företag. Men då konkurrensen om arbetskraften aldrig varit hårdare, är employer branding idag närmast en nödvändighet.

När Randstad, ett av världens ledande rekryterings- och konsultbolag, listar Sveriges attraktivaste arbetsgivare 2019 ligger det blotta tre år unga hygien- och hälsoföretaget Essity i topp – före traditionella toppkandidater som Volvo Cars och ICA. Enligt Randstad ligger Essitys attraktionskraft i deras starka värdegrund samt en engagerande och motiverande företagskultur.

– Det bästa sättet att få veta vad som motiverar dina anställda att gå till jobbet är att fråga dem. Sannolikheten är stor att du blir förvånad över vad de svarar, säger Anna. 

Dyhre konsult, föreläsare och författare inom employer branding.

– Jag brukar tipsa mindre företag om att en gång i månaden bjuda deras anställda på frukost och under fem-tio minuter berätta hur det går för företaget och vilka ambitioner man har. Det är också ett tillfälle att vara lyhörd och lyssna på vilka produkter eller tjänster medarbetarna tycker företaget är bäst på, eller vad de hör att kunderna säger om företaget, fortsätter hon. 

Stolta medarbetare ger tillbaka

För den som vill skapa en attraktiv arbetsplats finns nämligen ett antal grundbultar att förankra. För det första krävs en tillit till de anställda, både till att de har kompetensen som krävs för deras roll och att de tar ansvar för deras uppgifter. Ingen vill ha någon som hänger över axeln, menar Anna Dyhre. Det behövs även en kontinuerlig kompetensutveckling.

– Alla har en drift i oss att vi vill ta oss till nästa nivå. Då är det bra att ta det gradvis, låta medarbetarna utvecklas ett litet steg i taget.

Slutligen behöver arbetsgivaren skapa en intern stolthet över företaget.

– Personer som kan företagets historia, vart företaget är på väg och vilka kunderna är tenderar att känna högre stolthet. Och stolta människor tenderar att vilja ge tillbaka mer till företaget de jobbar för.

Det är ett tidkrävande arbete, men också en god investering. Idag sker sju av tio nyanställningar via kontakter. Då skadar det inte att ha medarbetare som kan intyga ditt företag är en bra arbetsplats.

Var ute i god tid

Anna Dyhre har hjälpt arbetsgivare att stärka sitt varumärke på arbetsmarknaden i över tjugo år. Det är dock först på senare år svenska företag insett vinsterna med att marknadsföra sig som arbetsgivare, berättar hon.

– Ofta påbörjar man rekryteringen när det redan är för sent, alltså när behovet av ny kompetens
dyker upp. Då är det lätt att allt går för fort och man plockar desperat in fel person, säger hon.

Därför är det viktigt att lägga resurser på så kallad strategisk kompetensförsörjning. Kortfattat handlar det om ett kontinuerligt arbete med att täcka upp för företagets framtida rekryteringsbehov. Precis som vid traditionell marknadsföring är det viktigt att göra sin läxa.

– Du behöver börja med att göra ett urval och definiera vilka kriterier de du söker bör ha. Det kan vara en kompetens eller ett visst intresse. Kanske är det en fördel om de bor på samma ort, eller kanske det behöver företaget fler tjejer, säger Anna Dyhre och fortsätter:

– Fundera sedan på var din målgrupp finns och se till att synas där. Arbetsgivare som är på tårna och profilerar sig ute i skolor är ofta de som personerna först söker sig till efter studierna.

Våga fråga

Det är många som begränsas av en stolthet eller en rädsla över att erkänna att detta är svårt, berättar Anna. Även om det ofta är självklarheter, så är det långt ifrån självklart hur det ska genomföras, menar Anna.

– Våga titta på hur andra i din närhet gör. Om du vet ett företag som är duktiga på detta, tveka inte att fråga. Ett hett tips är också att besöka en arbetsmarknadsdag som många skolor arrangerar. Du kommer bli förbluffad över hur proffsiga många är. Det kan också vara ett uppvaknande att se vilket jobb ens konkurrenter lägger ned på att synas, säger Anna Dyhre.