Framtiden i fokus på europeisk förpackningskonferens
I förra veckan samlades representanter för den europeiska förpackningsindustrin i Bryssel för konferensen Shaping the Future with Packaging, anordnad av den europeiska branschorganisationen Intergraf, som Grafiska Företagen är en del av.

Under två dagar pratade föreläsare från olika delar av branschen om framtiden för förpackningsindustrin. Hållbarhet, återvinning, design, innovation, automatisering, digitalisering, trender och EU-lagstiftning var ämnen som avhandlades.
Bland trenderna lyftes bland annat konsumentbeteendets betydelse för utvecklingen av förpackningsbranschen, både genom konsumenters krav på hållbarhet, genom ökad e-handel och genom sociala mediers och unboxing-trendens påverkan på konsumenters köpbeteende.
Grafiska Företagens vd Eva Glückman, vad tar du med dig från de två dagarna?
– Intergrafs konferens fick oss verkligen att inse att det händer mycket med och kring förpackningar. Den växande e-handeln behöver förpackningar och förpackningen är en del av shoppingupplevelsen – unboxing har blivit ett fenomen. Givetvis är hållbarhet en viktig fråga.
– Förpackningen är också viktig för livsmedel. Och allt börjar med förpackningsdesignen. Sist men inte minst ger förpackningar en viktig känslomässig upplevelse! Allt detta sammantaget är viktiga drivkrafter för förpackningsinnovationer.