Förändrade konsumtionsmönster har ökat efterfrågan

Foto: Lina Alriksson

Annelill Annvik, vd och delägare av Gafs kartong, har haft massor att göra under hela våren. En oro för vad som väntar i höst finns där, men hon tror att pandemin kan bidra även med positiv förändring. ”Jag tror att krisen innebär att fler väljer svenska leverantörer i framtiden.”

Hennes mormor startade företaget 1947. En unik kvinna som kom att bli en av Annelill Annviks stora förebilder. I dag driver hon själv kartongföretaget Gafs kartong tillsammans med sin bror Lasse Svärd.

– På 1940-talet var verksamheten något helt annat än dagens, säger Annelill och skrattar. Den typiska förpackningen då var den häftade bruna skokartongen. I dag gör vi förpackningar som ska sälja i butik – 50 procent av våra kunder finns inom livsmedel, 50 procent inom övrig industri.

De 22 medarbetarna sköter allt från design, konstruktion, tryck, stans och limning, till lagerhållning och leverans.

Våren likställd föregående år

När coronapandemin drog in över Europa i början av året innebar den ett totalstopp för många av Gafs kunder.

– Vissa branscher dök väldigt snabbt, säger Annelill. Som F&B-sortimentet som levererar till hotell-, restaurang- och bagerinäringen. För oss innebär detta problem för likviditeten då vi sitter på material som vi inte får ut.

Men samtidigt har andra branscher skrikit efter snabba leveranser.
– Vi har kunder som redan har fyrdubblat sin årsvolym hos oss på grund av förändrade konsumtionsmönster som hamstring. Vi levererar även förpackningar till skyddsutrustning och det kanske säger sig självt varför efterfrågan gått upp där.

Summa summarum har Gafs kartong haft mycket att göra under våren och kan se ett likvärt resultat som under 2019. Företaget har haft möjlighet att hålla i gång produktionen under hela perioden och samtidigt följa råden från Folkhälsomyndigheten.

– Det har varit en frihet att få gå till jobbet! En fristad från coronakrisen, menar Annelill.

Tryggt ledarskap

Men efter en förhoppningsvis lugn och solig sommar kommer det betydligt gråare dagar. Företaget jobbar proaktivt och har satt upp ett antal handlingsplaner utifrån olika scenarier.

– Jag är väldigt orolig inför hösten, säger Annelill. Där är det näst intill blankt – ingen vill starta upp nya projekt eller ta emot våra säljare. Om våra kunder går i konkurs kommer det påverka vår likviditet något enormt. Då återstår det att se hur våra banker och andra kommer ta hand om oss, då den ekonomiska krisen kan vara ett faktum.

Annelill har hela tiden varit mån om att vara transparent och tydlig för att hålla alla medarbetare lugna.

– ¬Oro förmedlar man själv som ledare, så vi har varit väldigt transparent med inkommande ordrar och haft avstämningar hela tiden om det ekonomiska läget. Allt som kan hålla stämningen uppe! Men jag är inte särskilt orolig som person och inte heller mitt team – det är en helt makalöst harmonisk grupp.

Mer inhemsk produktion i framtiden

Annelill är övertygad om att coronapandemin kan föra nåt gott med sig till förpackningsindustrin.

– Alla som är i vår bransch är medvetna om den superhårda konkurrens vi varit utsatta för. Vi har fått höra att vi inte är effektiva nog och alltid finns det någon som är billigare utanför Sverige. Med stängda gränser har våra kunder varit otroligt tacksamma över att de har en nära leverantör. Jag tror att fler affärer kan tas hem till industrier i Sverige och att kunderna inte längre bara kommer stirra på kronor och ören.

Hur ser du på framtiden?

– Jag är positiv! Vi kör på och har massor av planer för framtiden. Däremot kan jag bli orolig när jag tänker på världens ungdomar som kan få det tufft efter den här ekonomiska krisen.