”Laget framför jaget utmärker min ledarstil”

Foto: TelloGruppen

Han tror inte på det papperslösa samhället men har tagit tillfället i akt att digitalisera sitt företag inifrån under coronakrisen. – Digitaliseringen kan vara vår fiende men skapar också nya behov som branschen kan möta, säger Filip Ringqvist, vd för TelloGruppen och ny i styrelsen för Grafiska Företagen.

Hur hamnade du i branschen?

– TelloGruppen köptes av min pappa 1971. Jag tog över som vd 2012. Men egentligen drömde jag om att bli hockeyproffs. Jag flyttade till Jönköping för att gå hockeygymnasium efter högstadiet. Efter många skador fick jag sadla om och det var då jag hamnade här. Det är inte alla som kan leva på sin idrott men jag har ändå fått med mig mycket kunskap och erfarenhet från hockeyvärlden som jag nu har nytta av. Jag har jobbat med det mesta inom bolaget och i dag är det jag och min bror Magnus som tillsammans med våra 17 kollegor driver företaget vidare.

Hur ser du på framtiden för branschen nu mitt under pågående pandemi?

– Vi har problem med lönsamheten i branschen och just nu är situationen om möjligt ännu mer osäker. Det var helt omöjligt att förutse pandemin men nu är vi här och måste ställa om så snabbt som möjligt. Som ett resultat av situationen har digitaliseringen fått en extra knuff. Den kan vara vår fiende men skapar också nya behov som vi kan försöka möta i branschen. Nu gäller det verkligen att vara öppen för nya möjligheter och tänka brett.

Och hur ser det ut för er på TelloGruppen?

– Vi kämpar som alla andra och många av våra kunder har pausat pågående och planerade projekt. Samtidigt har vi också snabbt ställt om i hur vi arbetar internt med hjälp av digitala verktyg. Det har kapat kostnader och sparat tid.
– Vi har klarat oss genom kriser tidigare. Under finanskrisen i början av 90-talet har pappa berättat att det var riktigt tufft ett tag. Men det gick den gången och det kommer förhoppningsvis gå bra även den här gången.

Vad vill du bidra med till styrelsen?

– Det är ett väldigt fint förtroende att få vara med i styrelsen. Jag tror inte riktigt på det papperslösa samhället. Jag hoppas att jag kan bidra med min positiva syn på vår bransch och se nya möjligheter för oss grafiker. Samtidigt vill jag vara med och komplettera den gedigna erfarenhet som redan finns i styrelsen och självklart lära mig av dom.

Vad är roligast med att jobba med trycksaker?

– Variationen i arbetet! Trots att det kan vara liknade produkter så har varje order sina olika utmaningar. Antingen är det en helt ny produktion eller så är det en återkommande order där det är väldigt viktigt att få produkten att harmonisera med tidigare produktion. Kompetensen hos de som jobbar med produkten är oerhört viktig för att få en bra slutprodukt.

Hur är du som ledare?

– Jag har stor nytta av min bakgrund inom hockeyn och har varit intresserad av ledarskap sedan barnsben. Jag var lagkapten i mitt hockeylag och den uppgiften liknar min arbetssituation nu även om målet är lite mer komplext än att "vinna matchen". Jag försöker tänka på att alltid sätta laget framför jaget eftersom jag tror att det är viktigt att skapa lagkänsla för att lyckas. Både på mitt eget företag men kanske också bland oss i branschen nu när vi alla står inför en stor gemensam utmaning.

Vad gillar du att göra på fritiden?

– Vi är en familj som gillar sport. Min bakgrund är ju inom hockey och min fru har spelat både handboll och fotboll på elitnivå. Men just nu går mycket av tiden till våra barn, Eyja som är två och ett halvt år gammal och Elmar som föddes den 24 juni i år – samma dag som jag skulle delta i mitt första styrelsemöte för Grafiska Företagen faktiskt. Men det blev ändrade planer för den dagen!

Text: Moa Långbergs