Futura

Föreningen har till ändamål att genom vidareutbildning, studiebesök och diskussioner öka medlemmarnas kännedom och kunskaper om branschen och de grafiska organisationernas verksamhet.

Futuras senaste studiebesök gick till Aberdeen i Skottland. Där besöktes Arjowiggins bruk och tillverkning av creative papers och watermarks. En lärorik och intressant resa för de omkring 15 deltagarna som bland annat fick en genomgång av produktionen samt föreläsningar om Arjowiggins nya kollektioner och om PowerCoat Alive som är papper med NFC (Near Field Communications)-teknik.

Nyttigt och roligt att engagera sig

- Futura är en fantastisk möjlighet för att knyta kontakter och att lära sig mer om den grafiska branschen. Framförallt har vi otroligt roligt – både vid våra träffar och möten men också på våra resor. Man får en inblick i hur ens kollegor arbetar, vi delar erfarenheter, diskuterar gemensamma frågor och blir som en naturlig del i varandras arbetsliv. Det är ovärderligt och jag hoppas att vi får in flera nya medlemmar under nästa år, säger Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs Tryckeri AB samt ordförande i Futura.

Tidigare har Futura bland annat haft studiebesök i Tyskland, Spanien och USA och resor är inplanerade under 2019. Möten och resor sker till självkostnadspris, men på senare år har Futura lyckats subventionera flera av dem så att det blivit väldigt fördelaktigt för medlemmar att delta.

För att bli medlem måste du vara mellan 20 och 37 år, du eller någon av dina medarbetare arbetar redan eller inom en snar framtid på en ledande befattning och ditt företag är medlem i Grafiska Företagen. Det bästa av allt? Det kostar ingenting att vara medlem!

Nyfiken på att veta mer? Läs mer här!