Affärer i fokus på Print Next

Foto: Sören Andersson, 2see

Uppmaningen "Nätverka och gör saker tillsammans" genomsyrade årets Print Next som arrangerades på SAS Radisson hotell i Solna under tisdagen. Ett affärsnära event där försäljning, kunder och affärer stod i fokus hela eftermiddagen.

Print Next öppnades med ett föredrag av Joakim Jardenberg som beskrev det ständigt föränderliga medialandskap som vi befinner oss i. Med det sattes tonen för årets Print Next som en affärsnära inspirationsdag för alla i den grafiska branschen.

Det finns stora trender som vi måste hålla koll på men Joakims viktigaste budskap är att vi inte får stanna upp. Takten i teknikutvecklingen och konkurrens utan gränser gör att vi hela tiden måste bli bättre. Snabbare, intelligentare och roligare värdeskapare. Inte bara billigare och effektivare.
– Titta er omkring. Försök att förstå vad som händer. Och gör. På ett lyckat initiativ går det flera misslyckade. Det viktigaste är att förstå människor och deras beteenden i vardagen, det är där vi ska möta dem.

På tur följde Creative Promotion, ett UF-företag som lyckats hitta en väg in i branschen för att sälja hållbar profilreklam. Fyra pigga, engagerade studenter kunde konstatera efter deras första tid i företaget att kontakter och det personliga mötet fortfarande är viktigt i den digitala värld vi lever i. Trots att sociala plattformar är en stor del av ungdomars liv idag, var de överens om att man idag inte kan göra effektiva affärer där...än.

Lönsamhet i grafisk industri

Hur gör man då för att öka sin försäljning? Leonardo Johansson, vd och grundare för Lion Competence presenterade 5 steg för att maximera sin försäljning, allt från att välja säljpitchar till att skicka kalenderinbjudan i Outlook.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen fortsatte, och pratade om var lönsamheten finns i den grafiska industrin. Han presenterade de 10 mest lönsamma företagen i den grafiska industrin sedan 10 år tillbaka inför en nyfiken publik.
– Framgångsrika företag tenderar att fortsätta lyckas. De tycker på riktigt att de levererar nytta till sina kunder och har rätt att ta betalt för det. Några av dem är här idag. Ta chansen att se om du kan lära dig något av dem.

Hela dagen avslutades med ett föredrag av Bohmans Nätverks vd Erik Haglöf. Han pratade om hur framtidens marknadsorganisation bemannas och nya roller som växer fram. Unga människors krav på arbete och tillvaro har förändrats och det påverkar framtidens rekryteringar.

Arrangörer

Bakom arrangemanget stod Grafiska Företagen och Grafkom som tillsammans anordnar eventet årligen för hela den grafiska branschen.