Etikettgruppens höstmöte i Ystad

I förra vecka samlades Etikettbranschen för ett välfyllt lunchmöte i Ystad, där frågor om hållbarhet och trender stod högst på agendan.

Mötet inleddes med föredrag av Gustav Stenbeck som med erfarenhet från multinationella företag och från startupvärlden talade om hur hållbarhet förändrar det ekonomiska landskapet i rasande takt och hur det påverkar sättet bolag gör affärer på. Leif Nilsson från Svensk Plastindustriförening uppdaterade deltagarna om plast och plaståtervinning som är kritiska frågor i förpackningsindustrin.

Kaj Flick och Ravindra Parasnis presenterade de rykande färska siffrorna för 3:e kvartalet av branschens försäljningsstatistik och gav en inblick i den kommande avtalsrörelsen – hur mycket kan löneökningen bli när ekonomin ändrar riktning.

Morgonen dag 2 startade med studiebesök på BLS som är en av Skandinaviens ledande tillverkare av sanitetsprodukter för badrum och kök. VD och huvudägare Rebecka Spångberg berättade om deras verksamhet, bl. a. om hur de arbetar med hållbarhet i alla led. Avslutningsvis gav Henrik Larsson-Broman från ProSales ett föredrag under rubriken "5 supertrender – så ökar du din tillväxt genom att satsa på rätt trender".

Henrik visade hur det går att skapa begriplighet och en känsla av trygghet i den förändring vi lever i. Receptet stavas trender. Trender fungerar som ledstänger och kan guida oss in i framtiden. De hjälper oss att förstå hur förändringarna påverkar oss och hur vi kan skapa en mening i en kaotisk omvärld, allt i syfte att visa hur vi kan dra nytta av trender för att bli mer framgångsrika.