Agenda 2030 Quickstart

Den här guiden hjälper er att komma igång med Agenda 2030 och stärka ert hållbarhetsarbete. För att underlätta har vi identifierat vilka mål och delmål som är mest relevanta för den grafiska industrin. Vi tipsar också om konkreta verktyg som bidrar till att uppfylla målen.

Världen står inför enorma utmaningar. För att möta dessa har världens länder enats kring de globala målen för hållbar utveckling, ett gemensamt ramverk som även kallas Agenda 2030. Det innehåller 17 mål och 169 delmål som innefattar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: ekonomisk, social och miljömässig. Allt fler myndigheter, organisationer och företag använder Agenda 2030 för att sätta sitt eget hållbarhetsarbete i ett större sammanhang.

Miljö- och hållbarhetsarbete har länge varit en självklarhet för företag inom grafisk bransch. Det krävs av kunder och medarbetare i allt högre utsträckning, och är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig. Grafiska företag arbetar aktivt med till exempel miljöcertifieringar, effektiviseringar, återvinning och klimatkompensation. Detta arbete kan i många fall kopplas till Agenda 2030, exempelvis till Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion samt Mål 13 – Bekämpa klimatförändringarna.

Genom att använda Agenda 2030 kan ni lättare möta kundkrav och kommunicera ert hållbarhetsarbete. Ert företag gör säkert redan många hållbara val, vissa kanske ni inte ens tänker på. Som medlem i Grafiska Företagen har ni till exempel kollektivavtal, vilket bidrar till Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. 

Använd även vår framtagna uppförandekod, en så kallad "code of conduct",som är ett bra verktyg i arbetet med att göra produktionen mer hållbar. Uppförandekoden är tänkt att användas som en checklista som du som medlem kan använda gentemot dina leverantörer för att säkerställa att de följer ett antal kriterier som bidrar till en hållbar utveckling.