Extern arbetskraft
Som arbetsgivare kan det finnas tillfällen då du av olika anledningar vill få arbete utfört utan att för den sakens skull själv anställa medarbetare. Syftet kan till exempel vara att klara en tillfällig arbetstopp eller att anlita en person med en yrkeskunskap som man inte har i den egna verksamheten.
När det gäller arbete som normalt inte utförs av den egna personalen och som kräver särskild kompetens är det vanligaste att arbetsgivaren anlitar en entreprenör.
När det gäller arbete som är det som är arbetsgivarens normala verksamhet så kan arbetsgivaren antingen hyra in personal från ett bemanningsföretag eller låna in personal från en annan arbetsgivare.
Vid anlitande av extern arbetskraft aktualiseras flera frågeställningar av arbetsrättslig karaktär såsom arbetsgivarens förhandlingsskyldighet, anställningsvillkor för anlitade arbetstagare och arbetsmiljöfrågor.

Som medlem får du ta del av medlemsexklusivt innehåll
- Vi ger dig ett effektivt stöd som chef. Tillsammans bygger vi din kunskap.
- Ta del av branschanpassade kollektivavtal som underlättar vardagen.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Ett webbkonto har nu skapats och ett aktiveringsmail har skickats till angiven e-postadress.
Klicka på aktiveringslänken för att aktivera ditt konto.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.