NYHET - TRYCKERI (SGM) & STATISTIK

Nedgång för finpapperstryckerierna dämpas av ökad digitaltrycksförsäljning

Fjärde kvartalet är det viktigaste för finpapperstryckerierna i Sverige sett till omsättning. Under alla år Grafiska Företagen har samlat in statistiken har kvartal fyra varit det bäst säljande, och så även 2023. Omsättningen var lägre än samma period förra året men ökad försäljning av digitaltryck gjorde att kvartalet blev bättre än det föregående.

24 januari 2024
Foto: Shutterstock/socrates471

På helåret och för fjärde kvartalet har försäljningen minskat med 11 procent jämfört med 2022. Den drivande faktorn i försäljningsminskningen är offsettrycket där försäljningen blev 22 procent lägre än fjärde kvartalet förra året och 19 procent lägre på helåret.

Fjärde kvartalet var trots allt något bättre än de två föregående kvartalen och mycket av det har att göra med ett starkt kvartal för digitaltryck som hade den högsta omsättningen sedan mätningarna startade. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 11 procent jämfört med samma kvartal 2022. Storformatsförsäljningen var 7,3 procent lägre än samma period förra året, men jämfört med kvartal 2 och 3 är det en mindre minskning.

– Här har vi svart på vitt att ekonomin hackar. Den återhämtningstrend vi såg efter pandemin har inte bara avstannat utan vänt nedåt. Även om en vändning kan dröja ger ökad försäljning av digitaltryck en positiv signal, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Nedgången för helåret dämpas av ett starkt första kvartal. Försäljningen minskade därefter i takt med räntehöjningarna. Många av tryckeriernas kunder verkar i segment som drabbats ännu hårdare av lågkonjunkturen och det får effekter på den totala försäljningen.

– Våra medlemsföretag upplever en osäkerhet kring ekonomin inför 2024 som vi går in i med låg tillväxt och höga räntor. Då många av kundernas försäljning påverkas av det höga ränteläget är det inte osannolikt att återhämtningen kommer att ta tid för de segmenten. Även om situationen är tuff just nu har vi medlemsföretag som är vana att hantera stora förändringar och sämre tider, men en utdragen lågkonjunktur är inte bra. I slutändan drabbar det företag, samhälle och innovationskraft, säger Eva Glückman.

Offsettrycket hade den lägsta omsättningen för ett helt år sedan mätningarna startade, samtidigt som digitaltrycket nådde den högsta omsättningen 2023.

– Stora delar av den minskade offsetförsäljningen har att göra med den lågkonjunktur vi befinner oss i, men en del av offsettrycket säljs nu i stället som digitaltryck, vilket i kombination med minskande tryckupplagor drar ner omsättningen, avslutar Eva Glückman.