NYHET - PRISER & UTMÄRKELSER

Booktok-profilen Jasmine Darban väcker läslust hos en ny generation

Genom att inspirera unga på Tiktok att läsa böcker har hon blivit Sveriges största ”booktokare”. ”Det finns så många unga människor där ute som älskar läsning precis som jag. Det betyder allt för mig, böcker är mitt största intresse och det jag vill jobba med i framtiden på ett eller annat sätt”, säger Jasmine Darban som tilldelas Grafiska Företagen och Medieföretagens stora branschpris på 100 000 kronor.

20 november 2025
Bild på Jasmin Darban.
Jasmin Darban. Foto: Anna Levin

23-åriga Jasmine Darban är kreatör och influencer inom framför allt bokvärlden och driver Fenix förlag, ett imprint – en sorts förslagsetikett – under Bonnierförlagen. Samtidigt studerar hon juridik vid Stockholms universitet.

– Det känns overkligt att få det här priset. Jag känner mig väldigt hedrad. Booktok är ändå ganska nytt, och det är coolt att jag som kreatör får priset – det känns häftigt och nytänkande, säger hon om att få branschpriset.

Som liten i hemstaden Laholm delade hon läsintresset med sin mamma, som hon drog med på bokreleaser redan som 13-åring. Annars var läsningen mycket en ensamhobby när hon var barn, berättar Jasmine.

– Men med Tiktok och Booktok öppnades dörren till ett helt community som delar samma passion som jag. Min läslust återuppväcktes i tonåren av att få dela mina läsupplevelser med andra i min generation. Det skapar en väldig gemenskap, säger hon.

Jasmine förklarar Booktok som en virtuell bokklubb på TikTok öppen för alla. I grund och botten är det en hashtag under vilken massor av människor gör inlägg som rör litteratur och där man interagerar med varandra kring böcker och läsupplevelser.

Genomslaget på Tiktok var ingenting hon hade planerat. Det började med ett klipp under pandemin och fortsatte sedan och växte efter hand.

– Jag såg mig aldrig som någon som skulle kunna bli influencer, eftersom jag trodde att man var tvungen att vara intresserad av skönhet och mode. Då fanns det inte så många kreatörer som var nischade inom andra ämnen, som mat, träning eller böcker.

Passion som når andra unga

Det pratas ofta om en läskris i Sverige, och frågan om att få unga att läsa mer i vår digitala tid engagerar både föräldrar och politiker på allra högsta nivå. Jasmine Darban tror inte på att tvinga unga att läsa.

– Som ung gillar man inte att bli tillsagd av vuxna att läsa. Med Booktok och sociala medier är det istället ungdomars passion som påverkar andra unga att plocka upp en bok. Det är viktigt att möta unga där de är och få läsning att bli någonting kul – inte fokusera på kris och problem.

För Jasmine är den tryckta boken central, och hon tror att den kommer att ha en viktig plats även i framtiden. Ju mer digitaliserade vi blir, desto mer behöver vi böcker, menar hon.

– Många ser värdet av den tryckta boken. Det finns exempelvis trender på Tiktok som går ut på att träna, äta hälsosamt och läsa tio sidor i en fysisk bok varje dag, för att få en paus från det digitala. För unga kan böcker också vara en hjälp i en ålder då man kan vara lite förvirrad och inte riktigt vet vad man vill i livet, menar Jasmine.

– Böcker öppnar upp världar som vi annars inte har tillgång till och visar olika perspektiv, från olika platser i världen. Läsning ger bättre förståelse för andra människor och gör oss mer empatiska. I en stressig vardag ger läsningen också en paus.

I framtiden hoppas hon kunna kombinera engagemanget kring böcker och bokbranschen med juridiken. Att hon vill fortsätta jobba med det hon älskar råder det inget tvivel om.

– Det bästa med att läsa är känslan när man är så inne i en bok att man glömmer bort allt annat. Det är nästan lite som att tiden stannar och allt annat försvinner!

Branschpriset 2025 – motivering

Jasmine Darban har i en digital tid lyft fram bokläsandet i de kanaler där unga befinner sig. Som Sveriges största ”booktokare”, med över 2 miljoner gilla-markeringar på TikTok och det egna förlagsvarumärket Fenix, har Jasmine gjort avgörande insatser för att väcka nya generationers intresse för böcker. Det är en ära för Grafiska Företagen och Medieföretagen att ge Jasmine Darban 2025 års stora branschpris.

3 snabba med Jasmine Darban

Favoritbok? Jag säger nog Normala människor av Sally Rooney. En annan bok jag läste nyligen, Loved one av Aisha Muharrar, älskade jag också. Den finns dock inte på svenska än.

Favoritgenre? Jag läser alla genrer utom kanske skräck, det är inte riktigt min grej. Men allra mest läser jag nog romance. På Fenix ger vi ut mycket ”romantasy”, alltså romance och fantasy, det gillar jag.

Fysisk bok eller ljudbok? Fysisk bok!