Formgivaren Greger Ulf Nilson tilldelas ett nyinstiftat pris från Grafiska Företagen för en katalog som sticker ut i sitt visuella och taktila uttryck. Att vara en del av hela tryckprocessen är en självklarhet för pristagaren: ”För mig är det är viktigt att ha en bra dialog med tryckeriet, att det finns ett ömsesidigt förtroende och att man vill åt samma håll”, säger han.
I samband med att Svensk Bokkonst utser årets mest föredömligt producerade böcker, delas från och med i år även ett särskilt pris ut till en av böckerna som är formgiven och tryckt i Sverige. Det är formgivaren av boken som får ta emot priset, och det går i år till Greger Ulf Nilson för katalogen till utställningen ”The house leans but the curtains hang straight” på Lillehammers konstmuseum 2024.
– Det är bra om priset kan öka engagemanget kring svenskproducerade böcker. Allt som ökar intresset och förståelsen för värdet av tryck är bra, säger pristagaren.
Verket han prisas för består av en katalog med en så kallad pop-up i form av ett stansat hus, en dragspelsfolder och en låda som det hela ligger i. Det är By Wind/Åtta45 som producerat både katalogen och lådan.
– Konstnären Andreas Eriksson och jag ville göra något som skulle vara grafiskt och taktilt för att återskapa känslan och uttrycket i utställningen. Vi ville att katalogen inte bara skulle vara en avbildning av utställningen utan ett objekt i sig, berättar Greger Ulf Nilson.

Som formgivare vill han vara involverad i alla delar i ett uppdrag, även tryckprocessen. Att välja papper och tryckteknik är en självklar del av formgivningen, och det handlar lika mycket om hur boken känns som hur den ser ut, menar han.
– Sedan kan jag inte allt om trycktekniker, även om jag lärt mig en del på 45 år, så det handlar om att ha en bra dialog med tryckeriet och ha respekt för varandras kunnande och mål.
Allt som ökar intresset och förståelsen för värdet av tryck är bra.
För att svenska tryckerier ska kunna konkurrera med billigare tryck utomlands är kunskap, noggrannhet och engagemang viktigt, anser Greger Ulf Nilson. Det kan vara värt att lägga några extra kronor om allt blir rätt från början och slutresultatet bra. En fördel med att trycka i Sverige är att man enklare kan vara på plats själv och föra en dialog, framhåller han.
– Jag skulle så klart vilja trycka allt runt hörnet från min studio om det gick. För många formgivare är det viktigt att känna ett intresse från svenska tryckerier, att de visar vad de kan göra och vad de har att erbjuda.
Det taktila ger tryck en given plats
Greger Ulf Nilson inledde sin bana som grafisk formgivare 1980, 18 år gammal. Han var duktig på att teckna men hade ingen aning om att det var något man kunde arbeta med.
– På en buss till Sälen för att jobba som skidlärare träffade jag på en man som berättade om reklambyråer och tipsade mig att leta i telefonkatalogen. Tillbaka i Stockholm åkte jag in till stan med några teckningar under armen, klev in i en telefonkiosk och slog upp Gula sidorna.
Han fick napp redan på bokstaven A – byrån Adaptus hade visserligen lunchstängt när han ringde, men Greger gick dit och knackade på.
– På måndagen fick jag börja. Det är nog faktiskt det enda jobb jag sökt.
Sedan dess har han haft otaliga och varierade uppdrag. Att bara skapa något snyggt är han inte intresserad av, det måste finnas en tanke och en helhet. Som i det här uppdraget, där det vikta popup-huset och katalogens transparenta omslag speglar delar i utställningen. Till typografin använde Greger konstnärens egen handstil, och lådans prägling och katalogens omslag bidrar till den taktila känslan.
– Allt detta krävde att vi jobbade med händerna, inte bara i dator, och det var väldigt roligt. Min dåvarande assistent Fredrik Westin och jag gjorde otaliga försök innan vi kom fram till vad vi ville ha. Jag ville nå en hemmagjord känsla, samtidigt som det finns en elegans med präglingen som jag tycker speglar Andreas verk.
Just det taktila tror Greger Ulf Nilson är en av anledningarna till att tryck har en given plats även i framtiden, sida vid sida med det digitala.
– Vi är fortfarande väldigt analoga varelser, vi luktar och vi känner. Jag tror att man även framöver kommer att vilja hålla i och känna en bok, det triggar olika delar i hjärnan och i magen.