Tryckerier omfattas inte av EU-förordning om politisk reklam
Den 10 oktober 2025 börjar en ny EU-förordning om politisk reklam (”transparency and targeting of political advertising”, TTPA) att gälla. Förordningen ingår som en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati. Enligt den ansvariga myndigheten i Sverige omfattas tryckeritjänster inte av lagstiftningen.

Det övergripande syftet med förordningen är att åstadkomma ökad transparens kring politisk reklam samt att harmonisera reglerna för politiska reklamtjänster inom EU.
Förordningen ställer krav på flera aktörer såsom
- ”sponsorer” (t.ex. politiska partier) som beställer reklam
- tillhandahållare av politiska reklamtjänster, inklusive utgivare
- personuppgiftsansvariga enligt GDPR.
Tolkningen av vilka om omfattas av förordningen har sett lite olika ut inom EU, och Grafiska Företagen har därför varit i kontakt med Mediemyndigheten, som fått uppdraget att övervaka efterlevnaden av vissa delar av den nya EU-förordningen.
På frågan om tryckerier omfattas av den nya lagstiftningen svarar Mediemyndigheten att tillhandahållare av politiska reklamtjänster inte omfattar den som tillhandahåller rena sidotjänster (artikel 3.6). Med det avses tjänster som inte har någon direkt inverkan på innehållet eller presentationen eller någon direkt kontroll över utarbetandet, placeringen, främjandet, publiceringen, tillhandahållandet eller spridningen av den. Exempel på sådana tjänster kan vara tryckeritjänster och grafisk, ljudmässig eller fotografisk utformning.