Svidande kritik mot Konkurrensverkets beslut att tillåta Postnord Strålfors köp av 21 Grams
“Ett fullständigt obegripligt beslut med negativa konsekvenser för konkurrensen på marknaden. Kalla generaldirektören till näringsutskottet och tillsätt en räddningsutredning”

Den 30 maj 2025 meddelade Konkurrensverket (KKV) sitt beslut att godkänna Postnordkoncernens förvärv av 21 Grams, som är det bolag som utgör navet i konkurrensen på postmarknaden. En rad aktörer har kritiserat förvärvet och påpekat att ett godkännande riskerar att slå ut oberoende aktörer som Citymail, strypa konkurrensen och stärka Postnords dominerande ställning på en redan koncentrerad marknad.
Trots den omfattande kritiken väljer KKV att godkänna affären – och motiverar detta med åtaganden som Postnord självt har utformat, där man lovar att agera konkurrensneutralt. Men de två första åtagandena, som testades på marknaden, sågades fullständigt av merparten av marknadsaktörerna. Kritiken var entydig: åtagandena var otillräckliga, ogenomförbara och riskerade att urholka konkurrensen.
Beslutet från Konkurrensverket är inte väl underbyggt. Det innebär en ren och skär chansning. Vi ställer oss frågande till Konkurrensverkets tilltro till Postnord Strålfors åtaganden, som avfärdats av merparten av marknadens aktörer. Det säger branschorganisationerna Grafiska Företagens vd Eva Glückman och Håkan Malmros, ordförande i Fria Postoperatörers förbund i en gemensam kommentar till Konkurrensverkets beslut.
Konkurrensverkets egen analys visar att:
- 21 Grams är en nyckelaktör som tillhandahåller portooptimeringstjänster (iSort, PostSort) som används av praktiskt taget hela branschen – inklusive Postnords konkurrenter.
- Postnord förlorar miljardbelopp varje år på att 21 Grams hjälper kunder att optimera portot, vilket gör det billigare att skicka via andra distributörer än Postnord.
- Med förvärvet får Postnord en unik möjlighet att styra brevvolymer bort från konkurrenter som CityMail och Morgonpost.
- KKV medger till och med att affären kan leda till att CityMail slås ut helt från marknaden.
Regeringen som ägarföreträdare har anledning att ställa sig frågan hur ett statligt ägt bolag kan tillåtas att köpa upp en central konkurrent på marknaden. Postnordkoncernens uppdrag är inte att upprätthålla konkurrens på marknaden utan att maximera avkastningen till sin ägare staten. Av detta följer logiskt att man saknar incitament att värna konkurrens och mångfald, säger Håkan Malmros.
Det finns en rad frågetecken som Konkurrensverket måste besvara för sin egen trovärdighets skull. Det duger inte att ge uttryck för oro och visa insikt om negativ påverkan på konkurrensen för att sedan landa i en illa underbyggd bedömning att de åtaganden som Postnord Strålfors presenterat undanröjer hoten mot konkurrensen, kommenterar Eva Glückman.
En fråga som de båda branschorganisationerna vill ha bättre svar på är varför Konkurrensverket valde att inte ens skicka ut det slutliga åtagandet på marknadstest. Detta är ett avsteg från etablerad praxis i konkurrensrättsliga ärenden. Att godta en reviderad version av ett kritiserat åtagande utan att ens låta marknadsaktörerna granska det är anmärkningsvärt – särskilt i ett ärende av denna magnitud.
De båda branschorganisationerna uppmanar nu riksdagens näringsutskott att kalla Konkurrensverkets generaldirektör till utskottet för att få en redogörelse för beslutet och möjlighet att ställa frågor om konsekvenserna för konkurrensen och få mer information om Konkurrensverkets bedömningar.
När KKV tillåter Postnordkoncernen att återta kontrollen över kritiska delar av värdekedjan och cementera sin dominerande ställning, sker det som i praktiken är en återmonopolisering av postmarknaden – utan politisk debatt, utan insyn och utan möjlighet till överprövning.
Regeringen har all anledning att ställa sig frågan om den har fullt förtroende för Konkurrensverkets ledning i ljuset av det omvälvande beslutet, säger Eva Gluckman.
Fria Postoperatörer och Grafiska Företagen uppmanar regeringen att skyndsamt tillsätta en utredning om hur konkurrensen på postmarknaden kan räddas. Vill regeringen att privat konkurrens ska finnas kvar på brevmarknaden måste en av slutsatserna från en sådan utredning bli att staten säljer av Nordens största tryckeri, PostNord Strålfors AB.
Om regering och riksdag fortfarande står bakom det beslut som togs 1993 om att postmarknaden ska vara en marknad med fri konkurrens och alternativ till Postnord måste man nu agera kraftfullt och skyndsamt. Om inte riskerar vi att få se en kollaps för konkurrensen, varnar Håkan Malmros.