”Det handlar om att positionera den grafiska branschen”
I vår intervjuserie med Grafiska Företagens styrelsemedlemmar har turen kommit till ordförande Thorbjörn Sagerström, till vardags vd för DS Smith Packaging Sweden.
Vad är det viktigaste Grafiska Företagen gör?
– En viktig del är givetvis att förhandla fram branschanpassade kollektivavtal, ge medlemsföretagen råd och stöd i arbetsgivarfrågor, bevaka trender och innovation och att driva opinion kring frågor som är viktiga för medlemmarna, liksom att erbjuda bra nätverksmöjligheter. Men det handlar också om att positionera den grafiska branschen som en möjliggörande bransch i näringslivet. Det gör vi genom att ta en aktiv roll och visa upp våra kompetenser och lösningar för hållbarhet och innovation.
Vilka ser du som branschens främsta möjligheter och utmaningar?
– Efterfrågan på återvinningsbara produkter som minskar avfall och klimatpåverkan ökar samtidigt som digitalisering och näthandel driver på behovet av nya förpackningslösningar. Den grafiska branschen kan vara ledande när behovet av hållbara, kompakta och lätthanterliga förpackningar ökar.
– En spännande utmaning blir att klara tekniksprången framöver och att föra samman nya digitala medier med traditionell teknik och tryckta medier. En annan utmaning består i att fortsätta attrahera och utbilda nya medarbetare. Här är fortsatt samarbete med skolor viktigt för att visa vilka möjligheter som finns inom den grafiska branschen.