Tävla med din affisch i PrintPower Award 2023

Nytt för nästa år är att juryn kommer utse en slutlig vinnare bland de tio finalisterna, som vinner förutom äran, 10 000 kr och blir uppmärksammad i branschen och media.

Läs mer och tävla

Affischtävlingen PrintPower Award

I affischtävlingen PrintPower Award tävlar studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Totalt väljs tio finalister och slutligen en vinnare ut av en professionell branschjury. Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.

Läs mer om tävlingen

PrintPower Awards - Vinnare 2022

Här presenteras vinnarna av PrintPower Award 2022 som skapade kreativa tolkningar av temat ”Kontakt”!

Läs mer om vinnarna

Linda Eivander - vinnare av Folkets röst 2022

Bli inspirerad i ditt arbete

PrintPower bjuder dig på inspiration från printvärlden och visar kraften i print. Här kan du ta del av allt från kreativa case och innovativa lösningar till intressanta studier som visar hur print kan skapa effektiv kommunikation. Välkommen att följa PrintPower på Instagram @printpowersweden för att bli inspirerad av printvärlden.

Följ oss på Instagram

Print har starka emotionella värden
Bland annat visar undersökningar att fysiska trycksaker har starkare emotionella värden än digitala kanaler, och att vi både minns och tar till oss budskap bättre i tryckta medier. Undersökningar visar också att innehållet uppfattas mer trovärdigt i en tryckt annons än i en annons i sociala kanaler. Det finns flera goda anledningar för kommunikatörer att arbeta med print- och trycksaker.

Det är lätt att tro att världen är digital men utan tryckta affischer, broschyrer, stortavlor, reklam i lokaltrafiken, inbjudningar, kataloger, årsredovisningar, förpackningar, mässväggar, fotoutställningar, vepor, flaggor, profilprodukter, skyltar, vippor, ställ och mycket mer, så vore världen bra tråkig.
Om PrintPower

PrintPower är ett digitalt initiativ av Grafiska Företagen – branschorganisationen med över 400 tryckerier och förpackningsföretag som medlemmar. Syftet är att visa styrkan med print och inspirera fler till att använda print som kommunikationsmedel.

PrintPower startades 2018 som Instagram-kontot printpowersweden och inkluderar även den årliga affischtävlingen PrintPower Award. Affischtävlingen som startade med namnet Screen har arrangerats av Grafiska Företagen i över 20 år.

 

Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig

Sophie Åhsberg
Projektledare PrintPower