Svenskt tryck inspirerar på Instagram
Kampanjen PrintPower har nått 10 000 följare och är det överlägset största svenska kontot inom tryck och design på Instagram. Syftet är att inspirera fler att använda tryck som kommunikationskanal. Nu efterfrågar kampanjen fler goda exempel på trycksaker från medlemsföretagen.

Initiativet startade 2020 och har vuxit stadigt till miljontals visningar och hög engagemangsgrad bland följarna; kreatörer, formgivare och grafiska designstudenter. Bland följarna finns även planners, strateger och kommunikatörer. Engagemanget ökade ytterligare när kampanjen började fokusera på att hylla svenskt tryck och design.
– Nu vill vi lyfta svenskt tryck ännu mer genom att synliggöra medlemsföretagen. Det är ett sätt att visa att det trycks mycket i Sverige, säger Sophie Åhsberg, projektledare PrintPower.
Skicka in bilder
Skicka gärna bilder på era trycksaker eller låt oss fotografera dem åt er. Ni kan även skicka in bilder på originalfiler. Vi anger och taggar det företag som har producerat trycksaken i inlägget.
Om det är svårt att skicka bilder på trycksaker som ni har gjort på grund av tillstånd från kund, skicka en bild på originalet tillsammans med kundens kontaktuppgifter, så kontaktar vi kunden och ber om godkännande innan vi publicerar inlägget på Instagram. Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor!
Skicka ert bidrag via mejl eller post till: Sophie Åhsberg, Grafiska Företagen, Box 55525, 102 04 Stockholm.
Följ oss
Följ @printpowersweden på Instagram för att ta del av vårt innehåll och öka kontots spridning. Tillsammans kan vi skapa en positiv framtidsbild av tryck.
Inspirerar studenter
Vi publicerar också inlägg om PrintPower Award på @printpowersweden för att inspirera studenter att följa oss och knyta dem närmare branschen. I tävlingen utmanas studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor att skapa de bästa affischerna utifrån ett specifikt tema. En professionell branschjury väljer ut tio finalister och en vinnare. Tävlingen, som grundades för över 20 år sedan, ger studenter djupare insikter i tryckets fördelar som både konstform och kommunikationsmedel och är en integrerad del av PrintPower-kampanjen. Läs mer om affischtävlingen.