NYHET - GRAFISK BRANSCH

Grafiska Företagens ordförande delade loge med Thåström

Thorbjörn Sagerström är företagsledare och ordförande i Grafiska Företagen, men han kan också skryta med att som ung gitarrist ha varit förband till det legendariska punkbandet Ebba Grön. Han ser den grafiska branschen som en möjliggörare för andra industrier, och framhåller hållbarhet och attraktivitet som viktiga framtidsfrågor.

17 juli 2023
Foto: Sören Andersson

Han har varit i den grafiska branschen i snart elva år, först inom kartongindustrin och sedan nio år som vd för förpackningsföretaget DS Smiths nordiska verksamhet. Innan dess hade Thorbjörn Sagerström andra chefsjobb inom svensk industri, bland annat som vd för Isaberg Rapid och Trioplast.

Arbetsliv i all ära, men hur kom det sig egentligen att du stod på samma scen som Ebba Grön?

– Vi var tre killar som hade ett new wave-band som hette Containers. Jag var 18 år och Ebba Grön spelade på en fritidsgård i Borås och vi fick vara förband. Jag delade loge med Thåström, det var en rätt häftig grej, berättar Thorbjörn och ler åt minnet.

Förutom musiken har också idrotten präglat honom. Under ungdomsåren var det hockey för hela slanten, och att han är lagorienterad är tydligt. På jobbet träffar han medarbetare så mycket han kan för att förstå allas utmaningar. Att han också bott och arbetat i USA och Tyskland har givit viktig förståelse för olika människor och kulturer.

– Jag är stöpt utifrån laget före jaget, och att vi vinner och förlorar ihop. Mångfald och inkludering är oerhört viktigt, att alla känner sig delaktiga och sedda i en verksamhet. Det är lite det som driver mig. Jag har otroligt duktiga människor runt omkring mig. Och vi har väldigt roligt på jobbet. Trivsel och lönsamhet hänger ju faktiskt ihop.

Grafiska branschen – en möjliggörare

Att det blev den grafiska branschen för Thorbjörn var en tillfällighet. Han beskriver branschen som en möjliggörare för andra industrier, och tycker det är något att lyfta ännu mer.

– Med vår kompetens och våra produkter hjälper vi företag att synas, vara tilltalande och nå kunder och konsumenter på ett bra sätt. Vi har väldigt många duktiga grafiker, kommunikatörer, människor som kan producera och människor som kan sälja i den här branschen.

Han ser framför allt två utmaningar framöver. Den ena är kompetensförsörjning – precis som i all industri idag är det en utmaning att hitta kompetenta medarbetare. Det gäller alla funktioner, från grafiker, tryckare och konstruktörer till folk inom planering och sälj, menar han.

Den andra är återvinning. Branschen måste vara väldigt observant och lyhörd och följa med rörelserna i konsumentledet, påpekar han. Attityder och beteenden kan ändras snabbt. Den grafiska branschen ska vara ledande i arbetet kring hållbarhet och cirkularitet, tycker Thorbjörn.

– Det är viktigt att vi inte bara pratar om hållbarhet, utan att det faktiskt syns i sista ledet hos konsumenten. Men vi har en bra story mot marknaden kring hållbarhet, och bra ”reason för being”.

Vill ge branschen en positiv image

Thorbjörn är optimistisk kring den grafiska branschens framtid. Branschen är duktig både på hållbarhet och på att plocka upp ny teknik, tycker han. Och den har bra motståndskraft i tuffa tider.

Hur ser du på Grafiska Företagen och din roll som ordförande?

– Det är roligt att få vara med på den resa vi har startat nu med Eva Glückman som vd. Det har hänt mycket och vår bransch har stärkt positionerna ordentligt. Ett exempel är hur bra vi lyckats komma ut i sociala medier på sistone.

Vi har väldigt många attribut som vi ska förstärka och göra attraktiva, tycker jag.

– Med den kompetensutmaning som råder är det viktigt att vi hörs i bruset av många andra industrier. Kan vi vara riktigt tydliga med vad vi kan erbjuda så blir vi attraktiva, för det är en väldigt kul bransch där du kan jobba med allt från digitala medier till tekniskt avancerade produkter och vara med på resan mot hållbarhet och cirkularitet. Vi har väldigt många attribut som vi ska förstärka och göra attraktiva, tycker jag.

Den dag Thorbjörn lämnar ordförandeposten vill han kunna säga att han var med och bidrog till att den grafiska branschen har fått en renässans och en positiv image.

– Vi är en cool bransch, det vill jag kunna säga.

Thorbjörn Sagerström

Ordförande i Grafiska Företagen och vd för DS Smith Packaging Sweden med 1 600 anställda i Norden. Bor i Värnamo med hustrun Anna. Två vuxna döttrar.

Vad gillar du? Familjeliv, sport, musik och människor. Flugfiske är en passion, inte minst för alla vackra forsar och älvar man får uppleva.

När mår du som bäst? Tillsammans med familjen och när jag får diskutera drömmar och ambitioner med döttrarna. De ser inga begränsningar. När jag ser deras energi och hur de vill framåt i livet mår jag riktigt bra. Sedan är jag också väldigt tacksam för mina vänner och kolleger.

Vad är roligast med jobbet? Att se ambitiösa, stolta kollegor som tycker det är roligt och som lyckas med en utmaning. Det är superkul.