Ny konjunkturindikator från den grafiska branschen visar på dystert läge
Den grafiska branschen utgör en viktig del i flera marknadssektorer och ser därmed också tidigt när konjunkturläget ändras i andra branscher, utifrån orderingången på förpackningar, etiketter, tryckt information med mera.
Vi har initierat en ny konjunkturindikator från den grafiska branschen som bygger på en enkät till de 15 största medlemsföretagen om hur de ser på konjunkturläget just nu och framöver, generellt och inom olika segment:
- Fyra marknadssektorer – konsumentmarknaden, industrin, livsmedelssektorn och e-handeln – bedöms på en 5-gradig skala. Ett medelvärde för varje sektor räknas fram.
- Dessutom bedömer de svarande den nuvarande respektive framtida konjunkturen som helhet.
Konjunkturindikatorn ger därmed en bild av det rådande tillståndet i ekonomin, sett från den grafiska branschens perspektiv. Vår plan är att presentera konjunkturindikatorn två gånger per år.
Konjunkturindikatorn – september 2023
Frågan om de fyra olika sektorerna löd ”Utifrån din bild av efterfrågan, hur upplever du att sektorn mår?”.
|
Medelvärde |
Konsumentvarusektorn |
2,42 |
Industrisektorn |
2,69 |
Livsmedelssektorn |
2,92 |
E-handelssektorn |
2,33 |
Konjunkturen som helhet, nuläge |
1,92 |
Utveckling framåt, generellt |
1,15 |
Denna första konjunkturindikator ger en dyster bild av såväl nuläget som utvecklingen framåt. Den sektor som bedöms ha det tyngst är e-handeln, följd av konsumentvarumarknaden och industrin, medan livsmedelssektorn bedöms må bäst.
Så här kommenterar en av de svarande: ”Volymerna sjunker stadigt. Efterfrågan minskar på samtliga segment och branscher. Tydligast i byggbranschen.”
Framtidsutsikterna är än mer dystra. Inte någon av de svarande ser uteslutande positivt på den generella konjunkturutvecklingen. Två av kommenterar lyder ”Osäkerhet om finanspolitik och svag valuta är de största hoten” och ”Tror tyvärr att vi ännu inte nått botten på den finansiella krisen”.
”Kronkurs och investeringsvilja påverkar negativt.”
”Volymerna sjunker stadigt. Efterfrågan minskar på samtliga segment och branscher. Tydligast i byggbranschen.”
”Inom e-handeln ser vi en tydlig minskning av efterfrågan.”
”Osäkerhet om finanspolitik och svag valuta är de största hoten.”
”Det är lite bättre än förväntat.”
”Trots hög inflation och höga räntor känns det som konsumenterna fortsatt håller en relativ hög konsumtionsnivå.”
”Tror tyvärr att vi ännu inte nått botten på den finansiella krisen. Möjligen bromsas nedgången något av den svaga kronan som gör att vår exportmarknad ökar och att vi får tillbaka en del kunder som tidigare importerat sina produkter, vilket gynnar oss då i stort sett hela vår produktion levereras inom landet.”