För Concil i Lidköping har företagets bredd blivit en avgörande framgångsfaktor. ”Vårt mål är att fördubbla omsättningen på fem år, från 20 till 40 miljoner”, säger vd Johan Calmestrand.
Vi befinner oss i Tofta industriområde, strax utanför centrala Lidköping. Härifrån styr Concil sin verksamhet som i dag omfattar fyra affärsområden – Marketing, Safety, Solution och Studio.
– Bredden är vår styrka. Vi är ett tydligt exempel på hur viktigt det är i att stå på flera ben i den grafiska branschen, säger vd Johan Calmestrand.
Concil är resultatet av tre Lidköpingsföretag som slagits samman. Verksamheten omfattar ett flertal områden: brandskydd, skylt och dekor, profilreklam och webb.
Johan Calmestrand har varit vd för Concil i sju år. Dessförinnan arbetade han som platschef på flera orter inom YP Yrkesbutiker, Blåkläders retailkedja. Där trivdes han bra, men när möjligheten att få vara med och starta Concil dök upp kunde han inte säga nej.
– Jag lockades framför allt av att få driva arbetet med den förvärvs- och expansionsplan som låg på bordet och att sedan få ansvara för den utvecklingen.
En viktig uppgift från början var att jämka samman tre företagskulturer till en. Att sudda bort uttrycket ”det sitter i väggarna” och enas om en samsyn på värderingar och beteenden.
2022 tog bolagsstyrelsen beslut om att företaget skulle ISO-certifiera sig inom kvalitet eller miljö. Det var, enligt Johan Calmestrand, en avgörande faktor för att Concil i dag har en gemensam företagskultur.
– Tack vare ISO-certifieringen tvingades vi att se över rutiner och processer på ett systematiskt sätt. Det har varit guld värt, säger han.

Vad krävs då för att fortsätta vara ett relevant företag i den grafiska branschen även i framtiden? Johan Calmestrand svarar snabbt: att förstå kundens behov fullt ut. Att inte nöja sig med att leverera en snygg logga eller en annan ”bra produkt”.
– Den grafiska branschen är mycket bredare än man tror. Vi tar ansvar för att lösa så många av kundens utmaningar som möjligt. Och kunden ska kunna lita på att vi klarar det.
Den grafiska branschen är mycket bredare än man tror.
Han tar en av företagets största kunder som exempel, ett ledande europeiskt servicebolag där Concil har byggt en webbshop som är helt integrerad med företagets intranät. Concil ansvarar även för produktion, logistik och hantering av allt mässmaterial för kunden.
Andra exempel kommer från affärsområdet Safety, där Concil arbetar med lagstadgade produkter som styrs av regelverk och standarder. Efterfrågan har bland annat ökat på efterlysande brand- och utrymningsskyltar samt annan till- och frångänglighetsskyltning.
En stor del av den fysiska produktionen är koncentrerad till Concils planprintrar, som klarar både stora format och serietillverkning. Printrarna kan utföra högprecisionsbearbetning i material som plast, aluminium, komposit och olika skivmaterial.
– Det innebär att vi kan producera allt från reklam- och säkerhetsskyltar till kontrastmarkeringar och taktila tillgänglighetsskyltar med jämn kvalitet och repeterbarhet.
Nästa steg för Concil blir att jobba ännu hårdare med segmentering, att göra en analys för respektive kund och presentera ett skräddarsytt erbjudande oavsett affärsområde. Det ekonomiska målet är högt satt, på fem år ska omsättningen ha fördubblats från 20 till 40 miljoner.