REPORTAGE - GRAFISK BRANSCH

Breddat grafiskt utbud får Concil att växa

För Concil i Lidköping har företagets bredd blivit en avgörande framgångsfaktor. ”Vårt mål är att fördubbla omsättningen på fem år, från 20 till 40 miljoner”, säger vd Johan Calmestrand.

1 oktober 2025
Bild på Johan Calmestrand, vd för Concil.
Johan Calmestrand, vd för Concil. Foto: Rickard Hansveden

Hur ser då utmaningarna ut? Johan Calmestrand vill lyfta något som han anser har drabbat hela den grafiska branschen. Det handlar om de ekonomiska sviterna efter covid, som innebar att företag som en krisåtgärd fick möjlighet att skjuta upp sina skatteinbetalningar i upp till fem år.

Tanken var säkert god, menar Johan Calmestrand, men det uppstår problem nu när företagen ska betala tillbaka skattepengarna. Det gäller bland annat restauranger och företag inom besöksnäring och eventverksamhet.

– Det är kunder som är tunga inom vår bransch och som nu är så pressade att de inte har möjlighet att lägga lika mycket pengar hos oss som de gjort tidigare. Jag ser det som en stor utmaning för hela branschen.

Vilken nytta har ni av medlemskapet i Grafiska Företagen?

– Väldigt stor. Vi har fått jättebra stöttning av Grafiskas kompetenta personal i både med- och motgång. Jag är också tacksam för att få möjligheten att gå med i Futura, nätverket för unga ledare.

Concil i Lidköping

Helhetsleverantör av tjänster inom brandskydd, skylt och dekor, profilreklam och webb.

Antal kunder: Cirka 1 000.
Antal verksamma i bolaget: 12.
Ägare: Stefan Johansson (majoritetsägare) och Johan Calmestrand (delägare).
Omsättning: Cirka 20 miljoner kronor (2024).