Gafs får kunderna att välja kartong före plast
Gafs Kartong i Värnamo hjälper sina kunder att göra klimatsmarta val. Ett exempel är den C02-kalkyl som företaget erbjuder. ”Den är väldigt uppskattad och ger kunderna verktyg att förbättra sina egna miljömål”, säger vd Annelill Annvik.
Gafs Kartong är ett familjeföretag i tredje generationen. Företaget startades 1947 av Annelill Annviks mormor Gerd Svärd, som drygt 25 år senare överlät vd-skapet till sin dotter Berit.
Annelill Annvik och hennes två syskon tillbringade delar av sina sommarlov och helger med extrajobb i företaget. Annelill minns också när hon var sjuk och fick ligga i en tältsäng på sin mammas kontor och lyssna till intensiva samtal och snabba steg.
– Både mamma och mormor var mycket driftiga och har betytt väldigt mycket för mig som kvinnliga förebilder i yrkeslivet. När vi började prata om ett generationsskifte kändes det självklart för mig att vara med och driva verksamheten, det kändes aldrig som ett tvång.
Tillsammans med sin bror Lasse Svärd tog Annelill över Gafs för drygt tio år sedan, Annelill som vd och Lasse med ansvar för marknad och design. Hon beskriver det som att de kom till ett dukat bord, men att det också fanns stora investeringsbehov. Under de senaste tio åren har de investerat cirka 50 miljoner kronor i bland annat maskiner, affärssystem och fastigheter.
CO2-kalkyler på alla förpackningar
Gafs Kartong utvecklar och tillverkar konsumentförpackningar i kartong och microwell. De flesta kunderna finns inom livsmedelsindustrin. Storlekarna på förpackningarna varierar, från kartonger som rymmer stora golvplattor till sådana där bara en enda pralin får plats.
– All vår produktion är kvalitets-, miljö- och hygiencertifierad samt livsmedelsgodkänd. En ren produktion bidrar till att kunderna kan känna sig trygga hos oss, säger Annelill Annvik.
Utmaningen ligger i att få kunden att välja kartong före plast – och att se till att förpackningens funktion och kvalitet håller hög klass och ser attraktiv ut på butikshyllan. Att skydda företagets varumärke är också en viktig uppgift.
Miljötänket genomsyrar verksamheten. Förpackningarna tillverkas i både returfiberbaserad och nyfiberbaserad kartong. Gafs har valt bort UV-färger i tryckpressarna till förmån för vattenbaserade lacker och färger, och erbjuder CO2-kalkyler på alla förpackningar.
– Genom att tala om vilka faktorer som har stor klimatpåverkan vid tillverkningen hjälper vi våra kunder att göra bra miljöval. Siffrorna kan också användas i deras hållbarhetsredovisningar, säger Annelill.
Kunderna prioriterar hållbarhet allt högre
För ett par år sedan tog Annelill och Lasse ett beslut som inte var självklart, de investerade i en ny offsetpress istället för att lägga pengarna på en digitalpress. Orsaken var att de inte ville begränsa sig i materialval och storlek på förpackningarna.
– I offsetpressen kan vi köra alla kartongkvaliteter vi har. Dessutom har det visat sig att offsettekniken fungerar väldigt bra, bland annat för ställtider.
Förr var så gott som alltid ett lågt pris avgörande, i dag prioriteras hållbarhet allt högre.
Det råder en prispress i branschen och Annelill Annvik hoppas att kunderna fortsätter välja att tillverka i Sverige istället för att vända sig utomlands. Här tror hon att Gafs strategiska miljöarbete kan vara en framgångsfaktor.
– Inköparnas intresse har förändrats. Förr var så gott som alltid ett lågt pris avgörande, i dag prioriteras hållbarhet allt högre.
Inom de närmaste åren väntar pensionsavgångar på Gafs. Arbetslösheten är lägre i Jönköpings län än i riket, så det är inte lätt att hitta arbetskraft. En del pensionsavgångar kan lösas med internutbildning av befintlig personal, men några nyrekryteringar kan bli aktuella.
Vid senaste årsmötet valdes Annelill Annvik in som ledamot i Grafiska Företagens styrelse. Hon ser fram emot att få möjlighet att lyfta de mindre företagens specifika branschfrågor. Hon tänker bland annat på alla företag som, likt Gafs, saknar HR-avdelning och andra specialiserade tjänster.
– Hur kan vi använda våra resurser på bästa sätt? Vi får redan i dag värdefull hjälp från Grafiska Företagen, men jag är säker på att det skulle kunna bli ännu bättre, säger hon.
Snart närmar sig en ny avtalsrörelse. Frågor om förkortad arbetstid och ökad flexibilitet tror Annelill kommer att bli viktiga.
– Förkortad arbetstid skulle vara förödande för svensk industri och leda till ökad konkurrens om kompetent arbetskraft. Möjligheten att göra individuella överenskommelser med arbetstagare om till exempel arbetstider, utan att företaget drabbas av extra kostnader, är också en angelägen fråga, avslutar hon.
Familjeföretag i tredje generationen. Tillverkar och utvecklar förpackningar i solid kartong och microwell i returfiber och nyfiber.
Ägare: Syskonen Annelill Annvik (vd) och Lasse Svärd (ansvarig för marknad och design).
Antal kunder: Cirka 150, varav de flesta i Sverige.
Antal anställda: 20.
Omsättning: Cirka 45 miljoner kronor (2023).