GrafX-kampanj erbjuder unga ett tryckt jobb
I en tid där osäkerheten växer och unga söker trygghet lanserar vi kampanjen ”Ett tryckt jobb”. Med fokus på trygghet, stabilitet och gemenskap lyfter vi fram den grafiska branschen som ett attraktivt val på en alltmer osäker arbetsmarknad.
Den senaste kampanjen, ”Livsviktiga jobb”, tilltalade målgruppen och genererade 1 800 000 visningar, nästan 7 000 klick till grafx.se samt trafik vidare till de grafiska utbildningarnas egna hemsidor. Kampanjen arbetade även varumärkesbyggande, och över hälften av de som exponerades för filmen på Youtube valde att titta på filmen. Ett fantastiskt resultat som visar att budskapet och innehållet i filmen verkligen träffade rätt i målgruppen.
Ett tryckt jobb
I vårens kampanj gräver vi djupare i en tryckares vardag för att engagera målgruppen och fördjupa deras kunskap om jobb inom den grafiska branschen. I en autentisk film med stark närvaro får vi följa 20-årige Damian, som är tryckoperatör på ett tryckeri, en vanlig dag i hans liv. I filmen får tittaren på nära håll dela Damians upplevelser av sammanhang, gemenskap och yrkesstolthet. Filmen avslutas med att han ser sina tryckta affischer i tunnelbaneuppgången, som han själv varit med och producerat.
Målgruppen är fortsatt unga mellan 16 och 25 år som går eller har gått ett yrkestekniskt gymnasieprogram.
- Vi vill med kampanjen förmedla en igenkännande bild av en trygg och behaglig tillvaro som branschen kan erbjuda och som för många unga idag är eftersträvansvärd, säger Sophie Åhsberg, projektledare för GrafX.
Kampanjen ska även framhäva en generellt positiv bild av jobb och utbildningar inom den grafiska branschen.
Filmerna kommer att marknadsföras på sociala medier och fortsätta att generera trafik till grafx.se, där besökare kan läsa mer om yrkesroller, hur det är att arbeta i den grafiska branschen och vilka utbildningar som finns. Innehållet kommer även utvecklas för att visa bredden av jobb och flera olika vägar för att komma in i branschen.
Utökad SYV-kampanj
Inom ramen för GrafX fortsätter vi att marknadsföra grafiska jobb och utbildningar till studie- och yrkesvägledare och intensifierar det arbetet i nästa kampanj. Grafx.se ska utvecklas med information riktad till dem, riktade nyhetsbrev, trycksaker ska tas fram och skickas ut och nya studiebesök kommer genomföras i Malmö, Göteborg och Stockholm i vår.
Studiebesök i våras visade att kunskapen om branschen och ett tryckeri som arbetsplats ökar enormt vid studiebesök. Det skapar också personliga relationer och en bro mellan företag och skolor på ett mycket positivt sätt.
Om GrafX
Grafx är ett partsgemensamt ungdomskommunikationsprojekt som syftar till att attrahera unga till utbildningar och jobb inom den grafiska branschen. Målgruppen är unga mellan 16 och 25 år som går eller har gått ett yrkestekniskt gymnasieprogram inom Industritekniska, El- ochenergi-, Teknik- eller Fordon- och transportprogrammen. Kampanjer riktas mot områden där den grafiska branschen har en betydande närvaro, som Värmland, Västra Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.