I sitt manifest på hemsidan beskriver sig Lule Grafiska som tryckfrihetens försvarare. ”Alla har rätt att få uttrycka och kommunicera sina idéer. Vi är glada att bidra till att göra det möjligt. Förutom för rasistiska organisationer, dem säger vi nej till”, säger Niclas Fredriksson, vd för Lule Grafiska.
Sedan pandemin har Lule Grafiska hjälpt närmare 300 privatpersoner, företag och föreningar att få sina skönlitterära och självbiografiska alster utgivna. Det handlar ofta om små upplagor från 5 till 500 exemplar.
När vi gör intervjun i början av maj arbetar Lule Grafiska med tio manuskript som snart ska möta sina läsare i form av pocketböcker, limbundna i mjukband.
Mats Garbom, säljare på Lule Grafiska, välkomnar den utvecklingen:
– Pandemin fick skrivandet att explodera. Allt fler vill bli publicerade och med dagens teknik går det att göra väldigt kostnadseffektivt.
Lule Grafiska var under flera år huvudsponsor av kampanjen Världens Barn. Det började med att företaget tryckte tidningen Afghanistan-Nytt och då lärde känna redaktören Peter Hjukström, som sedan blev kampanjledare för Världens Barn.
– Det kändes självklart för oss att vara med och stötta ett så angeläget initiativ. Vi bidrog bland annat med tryckning av foldrar, flyers och gördlar som sätts runt sparbössor, säger Niclas Fredriksson.

Miljömärkning en trygghet
När Lule Grafiska startades 1997 var Niclas Fredriksson och Mats Garbom två av fem delägare. I dag är det Niclas och Mats som äger och driver företaget.
Mycket har hänt sedan slutet av 90-talet, och företaget har vartefter anpassat sig till förändringarna i marknaden. Numera dominerar produktionen av förpackningar, specialtryck och lamineringar, som till stor del ersatt trycket av tidskrifter, som var Lule Grafiskas huvudsakliga intäktsgren från början.
– När vi startade fanns det sju–åtta tryckerier bara i Luleå. I dag tror jag att det finns en handfull i hela Norrbotten, säger Niclas Fredriksson.
För att stärka företagets konkurrenskraft och säkra fortsatt lönsamhet i framtiden genomförde Lule Grafiska en omorganisation för ett par år sedan. Utrustningen sågs över och uppdaterades, och personalstyrkan minskades från åtta till fyra anställda. I dag använder företaget cirka 30 maskiner, varav två är digitalpressar. Många av maskinerna används för flera moment.
Målet är att de kunder vi har i dag ska fortsätta att välja oss i framtiden.
Vid arbetstoppar tar företaget in pensionerade medarbetare med rätt kompetens, berättar Mats Garbom.
– Behöver vi anställa igen i framtiden tror jag att vi får räkna med att lära upp personer. Det finns tyvärr inga utbildningar som matchar våra behov.
Lule Grafiska blev tidigt Svanen-märkta (1998). I början var det få av kunderna som ställde miljökrav, men i dag kommer frågor om miljömärkningen nästan alltid upp i dialogen med kunderna.
– Det känns tryggt att kunna visa att vi är Svanen-märkta. I dag har de flesta tryckerier den märkningen och därmed är det inte någon tydlig konkurrensfördel – men det hade varit en nackdel om vi inte haft den, säger Niclas Fredriksson.
Under de närmaste åren tror han på en fortsatt växande marknad för förpackningar och utställningar av olika slag.
– Det viktigaste för oss är att visa att vi håller hög kvalitet på det vi levererar. Målet är att de kunder vi har i dag ska fortsätta att välja oss i framtiden.
