REPORTAGE - GRAFISK BRANSCH

”Vi är redo att möta EU:s nya regler”

Påstillverkaren Norbag står väl rustade inför kommande EU-regler som ska förhindra avskogning och skogsförstörelse. ”Vi uppfyller redan de kraven, vårt fokus ligger på ökad dokumentation och transparens genom hela vår leveranskedja”, säger vd Torbjörn Rodhe.

29 oktober 2025
Bild på Torbjörn Rodhe, vd för Norbag.
Torbjörn Rodhe, vd för Norbag. Foto: Tony Ryman

I värmländska Töcksfors, nära gränsen till Norge, har papperspåsar i olika storlekar tillverkats sedan i början av 1980-talet. I dag drivs verksamheten av medlemsföretaget Norbag, som är en ledande nordisk aktör inom bärkassar och papperspåsar för bland annat bröd och matavfall. Företaget har också en produktionsenhet i Bengtsfors, drygt sju mil från Töcksfors.

– Vi jobbar med alla stora dagligvarukedjor. Vi räknar med att i princip alla vuxna svenskar håller någon av våra produkter i handen minst fem gånger i veckan, säger vd Torbjörn Rodhe.

Han har sitt kontor i Göteborg, men försöker besöka produktionen så ofta det är möjligt. Norbag har på senare tid investerat mycket i modern teknik för att kunna öka sin kapacitet, säger Torbjörn Rodhe. Man har också infört mer automation i arbetet.

– Den största fördelen med ökad automation är att det bidrar till en ökad produktivitet och stabilare kvalitet.

Vi har alltid försökt ligga steget före i vår produktutveckling.
Bild papperspåsar.
Dagligvaruhandeln är ett viktigt segment för Norbag. Foto: Tony Ryman

Konsumenternas ökade miljömedvetenhet har drivit på efterfrågan av pappers- och fiberbaserade produkter.

– Det har gynnat oss, vi har kunnat ta marknadsandelar i takt med att handeln har gått över från plast till papper. Men vi var också tidigt ute med att satsa på miljövänliga alternativ till plast. Och vi har alltid försökt ligga steget före i vår produktutveckling.

Han tar den ökade e-handeln som exempel, där behovet av fler och nyare typer av påsar och förpackningar fortsätter att växa.

Alla bärkassar Norbag producerar är tillverkade av svensk skogsråvara från PEFC-certifierat hållbart skogsbruk. Det innebär att de är spårbara, avskogningsfria och producerade med hänsyn till både miljö och sociala värden.

– Det gör också att vi är väl förberedda inför EU:s avskogningsförordning, EUDR. Vi uppfyller redan de kraven, vårt fokus ligger på ökad dokumentation och transparens genom hela vår leveranskedja, säger Torbjörn Rodhe.

Ökade krav kräver höjd kompetens

Att balansera effektiviteten i produktionen med kraven på hållbarhet är Norbags största utmaning. Efterfrågan på certifierade produkter har ökat markant de senaste åren, särskilt från större kedjor och varumärken.

För att möta utmaningarna har Norbag jobbat hårt med rekrytering och på att höja kompetensen på sina medarbetare i takt med att kraven och förväntningarna ökar.

– Att bli en skicklig påsmakare kräver tid och erfarenhet. Det är ett hantverk som fortfarande behövs även om många av våra arbetsmoment har en hög grad av automation, säger Torbjörn Rodhe.

Norbags personalstyrka består av en blandning av personer med lång erfarenhet och yngre medarbetare som lockats av att företaget är teknikdrivet.

I våras inledde ledningsgruppen ett pilotprojekt där man utforskar möjligheterna och nyttan med AI. Nästa steg kan bli att använda AI inom produktionsplanering, systemstöd och automatisering av olika typer av processer.

Torbjörn Rodhe ser stor nytta med medlemskapet i Grafiska Företagen:

– Det är en viktig resurs för oss. Inte minst inom arbetsrätt, kompetensförsörjning och hållbarhetsfrågor är stödet värdefullt.

Norbag i Töcksfors och Bengtsfors

Ledande aktör inom pappersbärkassar och påsar i Norden.

Antal medarbetare: Cirka 90
Antal påsar som produceras per år: Cirka 650 miljoner
Ägare: Tingstad Group
Omsättning: Cirka 360 miljoner kronor (2024)