”Många beslutsfattare tror att digitala alternativ är tillräckligt”
De flesta är inte medvetna om alla tryckta produkter som vår bransch producerar. Det menar Beatrice Klose, som efter 20 år som generalsekreterare för Intergraf vet hur viktigt det är att den grafiska branschens röst hörs i Bryssel. ”Vi är en liten men viktig bransch. Och 600 000 människor och 110 000 företag i den grafiska industrin i Europa, det är trots allt rätt många människor”, konstaterar hon.
Intergraf är den europeiska grafiska branschens gemensamma representant i EU. Beatrice Klose framhåller två huvuduppgifter för organisationen: för det första att vara en gemensam plattform för nationella organisationer i branschen och för informationsdelning länderna emellan, och för det andra att påverka olika frågor i EU.
– Mycket lagstiftning sker i Bryssel, så varje industrisektor behöver en stark röst på plats. Vi för fram den grafiska branschens intressen och har direktkontakt med parlamentet och kommissionen i ett tidigt skede när lagar tas fram. En fördel med att vara medlem i Intergraf är att vi följer utvecklingen och informerar om kommande lagar och regler på ett tidigt stadium, innan de faktiskt blir lagkrav, säger Beatrice Klose.
Utmaningarna är desamma för grafiska företag runt om i Europa, menar hon. Det handlar mycket om kompetensförsörjning, miljörelaterade frågor och om bilden av branschen. Därför är det viktigt att dela erfarenheter och information och få koll på vad som händer i andra länder.
– Exempelvis har Grafiska Företagens vd Eva Glückman presenterat för de övriga medlemsorganisationerna vad som är på gång i Sverige nu med ökade anslag till skolböcker, vilket är utmärkt och kan tjäna som ett gott exempel för andra länder.
Själv hamnade Beatrice Klose i den grafiska branschen av en slump, men har verkligen kommit att uppskatta att jobba för branschen, berättar hon.
– Jag rodnar fortfarande när jag tänker på min jobbintervju. På frågan om varför jag ville arbeta för Intergraf var mitt svar att jag tycker om att läsa. Det visar att jag inte visste mycket om den grafiska branschen och den mängd fantastiska produkter branschen producerar, säger hon och ler åt minnet.
Digitaliseringen pressar den grafiska branschen
Intergraf arbetar aktivt med påverkansarbete, nätverkande, informationsdelning och kampanjer. Viktiga frågor för branschen på agendan just nu i EU är miljö- och hållbarhetsfrågor, som återvinning och koldioxidavtryck, konkurrenskraft och skatteregler, kompetensförsörjning och hotet mot tryckta produkter i digitaliseringens tid.
– På hållbarhets- och miljöområdet finns flera lagförslag från EU-kommissionen. Nyligen röstade EU-parlamentet om lagstiftning kring förpackningar och förpackningsavfall. Där har vi arbetat för att få beslutsfattare att förstå återvinningsprocessen och pappersbaserade förpackningars viktiga roll. I Europa är vi mästare på återvinning av papper och kartong, över 80 procent återvinns, vilket ingen annan förpackningsprodukt kan matcha.
En annan aktuell fråga är digitaliseringen, som sätter den grafiska branschen under press. Många beslutsfattare inser enligt Beatrice inte de väsentliga fördelarna med tryck, utan tror att digitala alternativ är tillräckligt.
– De tänker inte på alla tryckta produkter som vår bransch producerar, från pengarna vi använder eller passet vi reser med till informationsblad, förpackningarna i snabbköpet, utomhusreklam och tryck på plastytor, möbler eller golv. Tryckeribranschen påverkar vårt dagliga liv på så många sätt.
– Ett annat viktigt budskap till beslutsfattare i tider av digitalisering är att forskning visar att du minns bättre vad du läser när du läser på papper. Läskunnighet är grunden för demokrati, och vår bransch fortsätter att vara viktig här.
Ett annat område som Intergraf arbetar med nu är att se hur lagförslaget ”The European deforestation regulation” bäst kan implementeras. Förslaget innebär skärpt lagstiftning för att säkerställa att skogsbaserade produkter som släpps ut på den europeiska marknaden inte kommer från olagligt avverkade skogar.
– Skärpningen kommer att återföra en del av produktionen till Europa, där skogarna är lagligt avverkade, vilket är bra. Samtidigt kommer det att kräva lite mer av tryckerierna här i Europa som måste få all information från sina pappersleverantörer, förklarar Beatrice.
Är det svårt att göra den grafiska branschens röst hörd i EU?
– Jag måste säga att det blir mer och mer komplicerat, och den främsta anledningen är att kommissionen utfärdar allt större och bredare lagstiftningspaket, som inte bara riktar in sig på en specifik produkt eller bransch. Tryckta bipacksedlar är till exempel en väldigt liten fråga i en enorm lagstiftning som handlar om livräddande läkemedel, med en massa andra betydligt större frågor. Så det blir svårare att göra sin röst hörd, men vi har många allierade i Bryssel och samarbetar ofta med andra organisationer.
När det gäller den grafiska branschens framtid är Beatrice Klose förhoppningsfull.
Man ska komma ihåg att den grafiska branschen är över 550 år gammal, vilket visar hur motståndskraftig den är.
– Den grafiska branschen har genomgått många förändringar och kommer fortsätta att göra det. Att se hur branschen utvecklas, moderniseras och återuppfinner sig själv, det är vad som håller mig kvar här. Och man ska komma ihåg att den grafiska branschen är över 550 år gammal, vilket visar hur motståndskraftig den är. Samtidigt är den viktig för en massa andra branscher som har behov av tryckta produkter, något som beslutsfattare också behöver förstå.
Generalsekreterare för den europeiska branschorganisationen Intergraf, med 22 nationella grafiska föreningar från 21 europeiska länder, däribland Grafiska Företagen, och 11 associerade medlemmar runt om i Europa.
Från Tyskland. Har studerat företagsekonomi och Europastudier och har även arbetat i USA och Tyskland. Gjorde praktik på EU-kommissionen efter studierna och blev sedan kvar i Bryssel där hon nu bott och arbetat i 25 år.
Tycker om europeisk kultur, historia, politik och språk, och visste tidigt att hon ville arbeta internationellt. Gillar att läsa, laga mat, resa och att vara ute och springa eller vandra. ”Och så tycker jag verkligen om att arbeta med mitt team i Bryssel, det är motiverade personer som får mig att komma till jobbet med ett leende varje morgon.”