NYHET - STATISTIK & KONJUNKTUR

Konjunkturindikatorn: Vändningen dröjer i trögt omvärldsläge

Den grafiska branschen ser ingen ljusning i konjunkturen, tvärtom har den svaga uppgång som syntes i våras förbytts i en dystrare lägesbild i årets andra konjunkturindikator. Även framtidsutsikterna är fortsatt osäkra.

1 oktober 2025
Foto: Eva Lindblad

Grafiska Företagens konjunkturindikator bygger på att den grafiska branschen tidigt känner av efterfrågan i olika marknadssegment. Undersökningen genomförs två gånger per år.

I samtliga undersökta marknadssegment utom e-handel upplevs konjunkturläget sammantaget som något sämre jämfört med mätningen för ett halvår sedan. Även konjunkturläget som helhet har försvagats jämfört med i våras, enligt undersökningen.

Fortsatt är det livsmedelssektorn som upplevs må bäst, men är samtidigt den sektor som backat mest, sett till medelvärdet, sedan förra mätningen.

Många tycks uppleva ett stagnerat läge, och svarar ”Varken bra eller dåligt” på frågan om hur de olika marknadssegmenten mår, något som också speglas i flera av kommentarerna i undersökningen:

”Läget står och väger. Egentligen är det inte så dåligt men många förbereder sig för dåliga tider.”

”Svårbedömt läge, den generella ekonomin går på sparlåga och omvärldsfaktorer styr vårt agerande även i konsumentledet. Lättnader från regeringen krävs.”

”Det kommer ta längre tid än väntat innan konjunkturen vänder.”

Inte heller framtidsutsikterna har ljusnat. En något större andel än senast ser negativt på utvecklingen framåt.

– Svaren avspeglar hur återhämtningen i ekonomin dröjer och att vi fortsatt befinner oss i en utdragen lågkonjunktur. Att framtidsutsikterna fortsatt är så osäkra och att man inte ser någon riktig ljusning är oroande, kommenterar Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Bedömningen av hur de olika marknadssegmenten mår görs på en 5-gradig skala, och ett medelvärde för varje sektor räknas fram. Dessutom bedömer de svarande den nuvarande respektive framtida konjunkturen som helhet.

En konjunkturindikator från den grafiska branschen

Utifrån orderingången på bland annat förpackningar, etiketter och tryckta produkter känner den grafiska branschen tidigt av när konjunkturläget ändras i andra branscher. Konjunkturindikatorn ger därmed en bild av det rådande tillståndet i olika branscher, sett från den grafiska branschens perspektiv.

Enkäten som indikatorn bygger på genomförs två gånger per år och skickas till de 30 största företagen i den grafiska branschen, jämnt fördelat på tryckerier och förpackningsföretag.

Konsumentvarusektorn

Industrisektorn

Livsmedelssektorn

E-handelssektorn

Konjunkturläget som helhet

Utvecklingen framåt