NYHET - ARBETSMILJÖ

Bristande riskbedömning bakom olyckor med maskiner

Arbete med stationära maskiner leder varje år till ett stort antal arbetsolyckor. Under september månad inspekterade Arbetsmiljöverket användningen av stationära maskiner på närmare 1 300 arbetsplatser i tillverkningsindustrin. Över hälften fick ett inspektionsmeddelande med krav på att åtgärda brister.

12 november 2025
Bild från ett tryckeri och porträttbild på Åsa Samuelsson.
Foto: Fredrik Persson och Juliana Fälldin

– Ofta förlitar man sig på att maskinerna är CE-märkta, och tror att det räcker. Men det handlar om så mycket mer än själva maskinen, exempelvis hur man organiserar arbetet, vad de anställda har för utbildning och kunskap och hur lokalerna ser ut, kommenterar Grafiska Företagens arbetsmiljöexpert Åsa Samuelsson.

De vanligaste kraven som Arbetsmiljöverket ställde på arbetsgivare efter inspektionen handlade just om att undersöka och bedöma risker och att ge tillräckliga instruktioner.

– Ibland sker olyckor för att de anställda saknar förståelse för hur maskinen fungerar. Ofta sker olyckor när något krånglar och arbetstagaren ska lösa problemet. I stora maskinlinjer kan det också handla om att någon startar maskinen i ena änden och inte har koll på om finns någon i andra änden som kan skadas, säger Åsa Samuelsson.

Vad behöver man som arbetsgivare göra för att undvika olyckor?

– Man behöver genomföra riskbedömningar som innefattar både människa, organisation och teknik, och säkerställa att arbetstagarna har tillräckliga instruktioner, som de inte bara har läst utan också förstått.

Har du tips till arbetsgivare som vill förbättra sitt proaktiva arbetsmiljöarbete?

– Jag rekommenderar den som kan att komma på Nyttig lunch den 27 november i Falun, där vi kommer att fokusera på just riskhantering och riskbedömning och hur man som arbetsgivare praktiskt kan arbeta med detta, säger Åsa Samuelsson och fortsätter:

– Hos Prevent finns bra information och checklistor. Prevent leder just nu också ett projekt kring riskhantering av maskiner och arbetsutrustning inom industrin, där Grafiska Företagen deltar. I förstudien till projektet deltog även två av våra medlemsföretag. Materialet kommer att vara framtaget i slutet av 2025.

Arbetsmiljöverkets inspektion var del av EU-kampanjen Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv, som avslutas i år. Du kan läsa mer om insatsen här.