NYHET

Prata om de meningsfulla jobben – så lockar du unga

Det räcker inte att berätta om jobben via platsannonser. För att locka unga till jobben i den grafiska branschen behöver arbetsgivare kontinuerligt berätta varför de är viktiga. Unga vill känna i sina framtida jobb att de bidrar till något viktigt och meningsfullt, säger David Lekholm Häggberg på Arbetsmarknadskunskap Sverige.

4 februari 2025
Foto: The Bunch

Arbetslösheten bland unga är hög, nästan 8 procent saknar ett jobb. Samtidigt lider den grafiska branschen, likt många andra branscher, av kompetensbrist och försöker attrahera unga. Den grafiska branschen har en bra grund; den gör skillnad i människors vardag, utveck­lar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället och kan erbjuda viktiga och spännande jobb till unga. Ändå är det svårt.

Hur unga ser på arbetsmarknaden och vad arbetsgivare kan lära sig för att attrahera unga till den grafiska branschen är en fråga som David Lekholm Häggberg har arbetat med i flera år. För att lösa kompetensbristen menar han att steg ett för arbetsgivare är att börja prata med unga.

- Det handlar om att ta mod till sig och våga visa upp verksamheten. Berätta vad ni gör, hur ni gör det och varför ni gör det. Sätt arbetet i ett större sammanhang och förklara vad ni bidrar med så att jobben känns viktiga för fler än er själva. Unga behöver förebilder att identifiera sig med.

Vardagen i arbetet kan visas upp och berättas genom små, varma, genuina historier i ett sammanhang där unga finns. Det kan vara fysiska eller digitala studiebesök på din arbetsplats eller via digitala plattformar som TikTok, Youtube eller Instagram.

En spretig målgrupp

Generation Z (födda 1995-2012) omtalas ofta som en homogen målgrupp, men David menar att detta inte stämmer. Målgruppen är spretig och den går egentligen inte att generalisera. Det finns olika drivkrafter som påverkar hur unga ser på sitt framtida arbetsliv. Det som däremot förenar dem är att de är medvetna, pessimistiska och har koll på läget. De tappar lätt intresset, tar snabba beslut och vill bli underhållna. Det visar Arbetsmarknadskunskap Sveriges senaste undersökning.

Resultatet visar en historisk skillnad i individfokus. Den unga generationen vill ha ansvar och kontroll för att kunna påverka sin egen vardag. Vardagen är viktig för att de själva ska må bra. Arbetet ska vara flexibelt för att kunna möjliggöra fokus på träning, hälsa och tid för familjen. Nykterhet är vanligare. Livet som hemmafru har kommit tillbaka i en ny trend kallad softgirl. Intresset för ekonomi och pengar har ökat och jobbet ska kännas viktigt och meningsfullt. Fokus är här och nu.

Anpassa berättelsen

Med den här kunskapen om målgruppen kan du som arbetsgivare fundera över vad du kan erbjuda som målgruppen söker och efterfrågar. I vissa fall kanske det räcker att fundera över hur du pratar om jobben för att göra dem attraktiva för unga. Den grafiska branschen har mycket att erbjuda som unga attraheras av, men de behöver få veta att möjligheterna finns.