REPORTAGE - GRAFISK BRANSCH

Visualisering med 3D-grafik – en del av den grafiska branschen

Den grafiska branschen rymmer mycket. Och kanske inte alltid det du tror. Medlemsföretaget Walk the Room skapar datorgenererade 3D-bilder och animationer som gör det möjligt att se hur en fastighet eller en lokal kommer att se ut innan den är byggd. Med sina fotorealistiska visualiseringar hjälper de fastighetsbolag att marknadsföra sina byggprojekt för potentiella hyresgäster.

17 juli 2023
Bild från Walk the Rooms kontor, projekt i Haga Norra och Alexander Uulas, vd Walk the Room.
Bild från Walk the Rooms kontor, projekt i Haga Norra och Alexander Uulas, vd Walk the Room. Foto: Walk the Room

– Vår verksamhet är inte så typisk för den grafiska branschen. De flesta anställda är arkitekter och visualiserare, men samtidigt är vi inte en arkitektfirma, så vi är lite unika. Och jag kan tycka om det, vi vill vara något annat, säger vd Alexander Uulas över Teams från företagets kontor i Prag.

Ett av projekten som Walk the Room arbetar med just nu är att marknadsföra de nya kvarteren i Haga Norra utanför Stockholm. Det är roligt att arbeta med att skapa intresse för ett helt område, inte bara en enskild fastighet, tycker Alexander.

– Jag är så himla imponerad av vad våra arkitekter skapar. Jag blir alltid stolt när jag skickar slutprodukten till kunderna, det är riktigt fint material.

Företagets väg framåt har inte varit spikrak. Efter starten 2010 och några års uppbyggnad exploderade efterfrågan på digitalt material under pandemin. Då växte företaget snabbt, för att sedan tappa stort till följd av kriget i Ukraina, inflationen och den höga räntan.

– Vi går på marknadsföringsbudgeten hos våra kunder, som är det första man stryper i en lågkonjunktur. Vi tappade hälften av våra projekt från en dag till en annan. Medlemskapet i Grafiska Företagen har vi haft stor hjälp av, framför allt med den strategiska planeringen kring förändringar som påverkat personalen i form av uppsägningar.

Efter att ha effektiviserat, sänkt kostnader och gjort förändringar i arbetsflödet har de vind i seglen igen och har nu gjort vinst fyra månader i rad, berättar Alexander.

Exempel på Walk the Rooms fotorealistiska visualisering av projektet i Haga Norra.

Dotterbolag i Tjeckien och England

Själv är Alexander Uulas ekonom, precis som företagets grundare Jesper Adeberg. Så hur hamnade de båda i den här branschen?

– Jesper kom i kontakt med fastighetsvärlden under sin studietid i USA och blev fascinerad. Om jag inte minns fel är hälften av världens kapital bundet i fastigheter, så det är en stor del av vår ekonomi, vilket han tyckte var intressant.

Alexander blev den förste Jesper anställde, och tillsammans vidareutvecklade de Jespers idéer och valde att satsa på marknadsföringsmaterial åt kommersiella fastighetsägare i form av renderingar, alltså fotorealistiska 3D-bilder och filmer.

– Med Jespers intresse för fastigheter och mitt intresse för att bygga företag fann vi varandra och det blev en väldigt bra match.

Idag har det svenska moderbolaget två dotterbolag, i Tjeckien och i England.

I Sverige finns knappt några företag som arbetar enbart med visualisering, som vi gör.

– Branschen och intresset för att jobba med den här typen av 3D-visualiserad arkitektur är mycket större i Central- och Östeuropa. Lägger vi ut en annons får vi kanske 3–4 ansökningar från Sverige och 40–50 från andra länder. I Sverige finns knappt några företag som arbetar enbart med visualisering, som vi gör.

– Den som vill välja en karriär inom visualisering i Europa vet att de kan hitta arbete. I Sverige handlar det istället ofta om att få jobb på en arkitektfirma. Den enda utbildningen som finns i Sverige är Arkitekturvisualisering på Yrgo i Göteborg, vi har tagit in en del praktikanter därifrån.

Även om de anställda sitter på olika platser i världen och det finns kulturella skillnader är det tydligt att de i grunden är ett svenskt företag, menar Alexander.

– Att vi har kollektivavtal grundar oss och ser till att vi har rättvisa förhållanden, moderbolaget sätter vår policy för dotterbolagen. Lagstiftningen skiljer sig förstås åt i länderna, men vi jobbar på samma sätt och har exempelvis samma semesterregler.

Medarbetare på Walk the Room. Företaget har kontor i Stockholm, Prag och London.

Ljus framtid – men AI utmanar

Redan idag finns AI-mjukvaror som kan skapa bilder, men ännu inte på en tillräckligt bra nivå, enligt Alexander. Han tror dock att AI blir en stor utmaning för alla industrier förr eller senare.

– På kort sikt känns AI som en möjlighet, man kommer att kunna få hjälp med en hel del av det dagliga, och kunna lägga mer tid på det kreativa och roliga. Duktig personal kommer man alltid att behöva tror jag. På längre sikt är jag lite mer orolig generellt över vad AI kommer att innebära för oss som människor och hur mycket frihet man ska ge ett sådant system.

Andra utmaningar framöver är att skapa mer löpande och förutsägbara intäkter för att säkra upp företaget med tanke på att omvärlden är fortsatt osäker.

– Vår utmaning är att skifta vår affärsmodell från att jobba på projektbasis till att utveckla tjänster som bygger exempelvis på licensavgifter. Om tre år hoppas jag att 50 procent av vår omsättning kommer från det vi gör idag och 50 procent från de nya produkterna och tjänsterna.

– Användare blir alltmer vana att själva interagera med produkter. Och efterfrågan på att kunna se precis hur ett rum kommer att se ut innan det är byggt kommer bara att växa, avslutar Alexander.

Walk the Room

Hjälper kommersiella fastighetsbolag att marknadsföra lokaler för kontor/industri/lager/logistik med fotorealistiska 3D-visualiseringar. Det kan handla om framtida fastigheter eller befintliga fastigheter som ska renoveras. Idag finns runt 60 procent av kunderna i Skandinavien, ca 30 procent i England och ca 10 procent i USA. Målet är att växa ytterligare i England och USA.

Anställda: 35, varav 6 i Sverige. Har kontor i Stockholm, Prag och London. Medelåldern på de anställda är runt 35 år i Sverige och under 30 utanför Sverige.

Omsättning: 31 miljoner kronor 2022