NYHET - KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Nya kampanjen ”Kul jobb direkt” live

Den grafiska branschen har problem med kompetensförsörjningen. Därför lanserar vi kampanjen ”Kul jobb direkt” i projektet GrafX. Målet är att influencern Sam Pettersson ska inspirera fler unga att söka jobb i den grafiska branschen. Jobben kan sökas direkt på grafx.se, där våra medlemsföretag kan platsannonsera kostnadsfritt.

29 mars 2023
Foto: Michael Odelberg

Syftet med kampanjen är att fler unga ska få upp ögonen för den grafiska branschen, uppleva den som attraktiv och söka sig hit. På grafx.se kan målgruppen hitta lediga jobb att söka men även information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen.

Målgruppen är unga 18–25 år som går eller har gått Industritekniska programmet, El/Energi-, Teknik- eller Fordon/Transportprogrammen. För att effektivisera kampanjen riktas den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.

- Det är roligt att kampanjen nu lanserats och att företagen får möjlighet att nå den här unga målgruppen. Även om företaget inte har ett direkt behov av att rekrytera så rekommenderar vi att lägga ut en annons för spontanansökningar kostnadsfritt för att synas och komma i kontakt med unga som är intresserade av branschen. Det är ett sätt att jobba med sin långsiktiga kompetensförsörjning, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Kampanjen fokuserar på att unga kan börja jobba i den grafiska branschen direkt efter gymnasiet, utan att plugga vidare eller behöva sätta ihop ett avancerat CV. Vi öppnar dörren till en superspännande, flexibel och rolig bransch, där de kan utvecklas med kul kollegor, lösa kreativa utmaningar och jobba med spännande teknik. Vi lyfter fram roller som till exempel maskinoperatör, tryckare och efterbehandlare. Vi visar också att den grafiska branschen kan erbjuda bra lön och trygga anställningar.

- När vi arbetade fram kampanjen var det tydligt att målgruppen attraheras av jobb som känns kul och att grafiska branschen erbjuder flera av de parametrar som gör ett jobb roligt. Utöver det är det viktigt med snabbhet och låga trösklar, vilket vi också möter upp i kampanjen, säger Sophie Åhsberg, projektledare för GrafX på Grafiska Företagen.

Kampanjen genomförs i samarbete med influencern Sam Petersson, kallad SamTheMan på Tiktok och Snapchat. Filmerna lyfter offsettryck, digitaltryck, Expo och bokbinderi och är gjorda på TMG i Stockholm och Brand Factory i Farsta.

Challenge senare i vår

Senare i vår kommer en femte film att publiceras där Sam Pettersson kort presenterar den grafiska branschen och uppmanar följarna att söka jobb genom att vara med i en challenge på Tiktok. Den går ut på att besökaren ska delta i världens snabbaste anställningsintervju och sedan posta klippet med hashtaggarna #kuljobbdirekt #grafiskabranschen.

Har du ingen ledig tjänst för tillfället?

Gör som till exempel Åtta45, Arkitektkopia och Exakta och lägg ut en annons för spontanansökningar på jobbsidan för att kunna ta emot intresseanmälningar utan att förbinda dig. Det är ett bra sätt att synliggöra företaget för unga. Annonsering på grafx.se är helt kostnadsfritt.